Св. Антоний: Докато живеем в мир със светските дела, ще бъдем врагове на Бога
- Детайли
- Св. Антоний Велики
Продължение от Писмо второ
ПИСМО ТРЕТО
1. Антоний до своите скъпи чеда. Вие сте израилеви синове по рождение и аз поздравявам във вас тази духовна природа. Защо да ви наричам със земни и мимолетни имена, когато вие сте израилеви синове? Чеда, моята любов към вас не е земна, тя е духовна, според Бога.
Не се изморявам да моля моя Бог ден и нощ за вас, за да можете да осъзнаете благодатта, която Той ви е дал. Бог не посети само веднъж Своите творения; Той ги ръководи още от началото на света и чрез проявленията на Своята благодат духовно пробужда всяко едно поколение.
Чеда, не спирам да викам ден и нощ към Бога. Изпросвайте усърдно благостта на Бога. Той ще ви изпрати от небето Този, Чието учение ще ви помогне да опознаете кое е добро за вас.
Проповед в навечерието на Богоявление
- Детайли
- Свещ. Георги Чистяков
В днешното евангелие се разказва как Господ Иисус Христос идва при река Йордан, за да бъде кръстен от Йоан. В евангелския текст Йоан Предтеча ни говори, че той кръщава с водата на покаянието, но след него идва Онзи, Който ще кръщава с Дух Свети и с огън. Именно на това тържество на кръщаването с Дух Свети и с огън е посветен днешният празник. Празник радостен, празник, който предизвиква трепет; празник страшен в смисъл, че Божието присъствие пари със своето всеизгарящо действие. Страшно, но прекрасно; страшно, но радостно; страшно, но удивително; страшно, но белоснежно.
Защо има два Богоявленски водосвета?
- Детайли
- Иван Димитров
От гледна точка на църковната история и на литургиката (науката за богослуженията) двата водосвета за Богоявление – в навечерието на празника (5 януари) и на самия празник (6 януари) – са един и същ водосвет, който по практически причини се извършва два пъти. С тези същите молитви се извършва водоосвещението още от 5 век. А повторението е въведено в средата на петото столетие от Антиохийския патриарх Петър (по прозвище Гнафевс, т.е. тепавичар, ръководил тази древна църква от 465 до 475 г.). Той предложил и въвел това повторение за улеснение на вярващите. Първоначално според новия ред предварителното велико водоосвещение се извършвало в памет на кръщението на Иисус Христос по време на богослужебните последования през нощта преди празника Богоявление, веднага след утринната. Вярващите черпели от тази светена вода, пиели я и се поръсвали с нея, след което в същата вода се извършвало и кръщението на оглашените (т.е. катехизатизираните, подготвените за приемане в Църквата).
Вярата се запалва от вяра
- Детайли
- Елена Дюлгерова
Интервю специално за Двери със зографите Стоян и Нели Белеви, които в рамките на пет месеца изписаха с нови стенописи параклиса в Богословския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Двери: Как се породи у вас интересът към иконописта? Как решихте да запишете специалността „Иконография“ във Великотърновския университет?
Нели Белева: При мене малко случайно стана, защото аз исках да се занимавам с живопис. Бяха ме приели и на двете места – „Живопис“ и „Иконография“, но тогава аз не бях в Църквата и много ме притесняваше това, че няма да мога да се справя с богословието. Но тогава Господ ме насочи и когато трябваше да избирам, избрах иконографията.
Д.: Всички ли, които се занимават с тази професия, стават църковни хора?
Н. Б.: Не, нещата не са свързани за съжаление. Не при всеки се получава това. Стоян е бил въцърковен, когато е влязъл в университета, докато на мене ми повлияха едни поклоннически пътувания, които организираха от Православния богословски факултет на ВТУ. Първо до Охрид, там се поклонихме на мощите на св. Климент и на св. Наум, после до Киево-Печерска лавра. Оказа се, че на всеки от нас те са повлияли. Едни се замонашиха, други станаха свещеници.
Св. Антоний: Не пренебрегвайте делото на вашето спасение
- Детайли
- Св. Антоний Велики
Продължение от Писмо първо
ПИСМО ВТОРО
Прескъпи и почитаеми братя, Антоний ви поздравява в Господа!
1. Ние знаем, че Бог е посетил Своите творения само веднъж. Още от началото на света всички, които са открили в закона на Завета пътя към своя Творец, са били придружавани от Неговата благост, благодат и Дух. А колкото до духовните същества, чиято смърт на душата и на сърдечните чувства е била причинена от този закон, те са станали неспособни да развиват своя ум според състоянието на първото творение. Лишени изцяло от разум, те се подчинили на тварите вместо да служат на Твореца.
Бог обаче ни посети по Своята голяма благост чрез закона на Завета. В действителност нашата природа остана безсмъртна. Тези, които са получили благодатта и са били подкрепяни от закона на Завета; тези, които са били просвещавани и оправдавани от Духа на осиновението, всички те са могли да възхваляват своя Творец, както подобава. За тях св. апостол Павел е казал: „Всички тия умряха с вяра, без да получат обещанията, а само отдалеч ги видяха и се увериха, приветстваха ги и изповядаха, че са чужденци и пришълци на земята“ (Евр. 11:13; срв. 11:39).