На кого е пречел свети Йоан Кръстител?
- Детайли
- Иван Димитров
На 29 август честваме едно печално събитие: отсичането на главата на Христовия Предтеча – Йоан Кръстител. В този ден с молитва и строг пост се почита неговата жертва заради Божия нравствен закон. А някои християни на този ден не ядат нищо червено заради пролятата невинна кръв на Предтечата.
Но какъв е този празник, щом поводът за него е едно хладнокръвно убийство, пък било то и на „най-великия сред родените от жена“ (Мат. 11:11)? Това е просто определен от Църквата ден, в който почитаме подвига на светеца и неговата жертвоготовност, станала пример за стотици хиляди Христови последователи през вековете и до днес, когато дори по телевизията можем да видим кланета на християни, защото… са християни.
Нека все пак кажем, че в годишния календар на Църквата се честват не само радостни събития като раждането на Спасителя, на света Богородица, на свети Йоан Предтеча или Възкресението на Христос, Възнесението Му, Слизането на Светия Дух на Петдесетница и пр. При това не трябва да забравяме, че повечето празнувани от християните събития през годината са скръбни. Защото те са свързани със също печални събития: с убийството на някой мъченик, на някоя мъченица, дори на много мъченици наведнъж или със смъртта (успението) на даден светец или светица.
За Причастието и любовта
- Детайли
- Свещ. Йоан Бурдин
Обòжението на човека (спасението чрез съединяване с Бога), както твърди Евангелието и както са вярвали отците на Църквата, става преди всичко чрез делата на любовта. Така св. Максим Изповедник казва, че благодатта на любовта, която „води обòжвания човек към Бога“, се създава в него чрез „… човеколюбие, братолюбие, страннолюбие, милосърдие, жалост, съчувствие, състрадание, смирение, кротост, благородство на душата, търпение, негневливост, дълготърпение, твърдост, благост, спокойствие, добра воля и миролюбие към всички“. Според него действената любов към хората е както доказателство за любовта на човека към Бога, така и най-краткият път към Него. По този начин чрез „делата на любовта“ тя едновременно се проявява и придобива от човека.
Никога не съм си давал сметка за това, но сега, поглеждайки назад, четиридесет и пет години назад, осъзнавам, че моето „евангелизиране“ (нека го наречем така) също беше чрез делата на милосърдието. Майка ми не ме е карала да уча наизуст правилата на молитвата или да спазвам постите (самата тя не ядеше месо изобщо в продължение на петнадесет години, но не си спомням някакъв особен постен календар в живота на семейството ни). В същото време от най-ранна възраст тя успя да ми внуши, че трябва да помагам на хората.
Поетичността на песнопенията за Успение Богородично
- Детайли
- Архим. Филип (Хамаря)
С изящни по съдържание текстове на песнопения през целия период на Богородичния пост Православната църква почита личността на Пресвета Богородица. В рамките на тази песенна празничност се открояват двама изтъкнати автори на църковни химни – преподобните Йоан Дамаскин и Козма Маюмски. Те, така да се каже, се състезават в лиричните си пориви и празничния си стил, за да опишат чрез своето поетично настроение това събитие на Богородичното успение.
Забележителното е, че макар да празнуваме смъртта на св. Богородица и би било логично и естествено да владее скръбно настроение при възпяването на събитието, при все това наблюдаваме тържествен и празничен стил, който в крайна сметка ни предразполага да чувстваме радост и духовен възторг. А това става поради убеждението на Църквата, че макар св. Богородица да е напуснала земята, тя не е напуснала света и човека.
История на акатиста на св. Богородица „Погледни на смирението“
- Детайли
- Двери
В редица български храмове през последните петнадесетина години се отслужва акатист в чест на една малко популярна у нас икона на св. Богородица, известна с прозвището „Призри на смирение“ на църковнославянски или, на български – „Погледни на смирението (ми/ни)“. Тази икона е свързана със светата обител „Въведение Богородично“ в гр. Киев, създадена с усилията и средствата на преп. Димитра Киевска (†1878 г.), родом от българския град Силистра. В тази света обител през 1992 г. схимонахиня Теодора, дъщеря на убит от болшевиките свещеник, донесла от Псков копие на Богородичната икона „Погледни на смирението“, която за пръв път се е появила на остров в езерото Каменное, източно от Псков, още в началото на 15 в. Въведенският манастир междувеменно е възстановен в началото на 90-те години на миналото столетие (след десетилетията на болшевишки погром) и в храма му е била поставена и тази икона на Божията майка. Тя веднага става любима както на манастирското братство, така и на богомолците, особено след като през 1993 г. върху обратната страна на стъклото на рамката (т. е. отвътре, без стъклото да се допира до живописния слой на иконата) се очертава изображение на иконата. Украински учени са направили изследвания и са установили, че изображението не е правено от човешка ръка, но не са могли да дадат научно обяснение. За вярващите това е неоспоримо чудо на Божията майка. Затова е написан и акатистният химн, който започва да се изпълнява редовно.
Св. Антоний: Бог не чува молитвите на самохвалците
- Детайли
- Св. Антоний Велики
Продължение от Писмо девето
Мои благословени чада, пиша ви това писмо, за да знаете, че онези, които обичат Бога, Го търсят от цялото си сърце и Той откликва на зова им, и им дарува това, което искат.
Относно тези, които не пристъпват към Бога с цялото си сърце, а вършат всичките си дела от стремеж към самохвалство, за да получат човешка похвала, Той не чува техните молитви. По-скоро Той се разгневява срещу тях, понеже делата им са извършени от лицемерие. Ето защо спрямо тях се изпълват думите на псалмопевеца, който казва: „Бог ще разсипе костите на ония, които се опълчват против Тебе…“ (Пс. 52:6).
Наистина Всевишният Бог се гневи на техните дела, не се радва на техните молитви и им се противопоставя много силно, понеже те вършат делата си без вярност и ги изпълняват лицемерно пред човеците. Поради това силата на Бога не действа в тях, понеже те са недъгави по сърце във всичките си дела, които предприемат. Ето защо такива човеци не са познали благостта на Бога с присъщите ѝ блаженство и радост, а техните души изнемогват от делата им като под тежък товар.
Някои от вашите братя също са такива. Тъй като не са придобили тази сила, която доставя сладост на душата, изпълва я с радост и веселие ден след ден и запалва в нея стремежа по Бога, те са били съблазнени от покварен дух и лицемерно са извършвали делата си пред човеците.
Словото стана плът |
---|