Що е свойствено за християнина?
- Детайли
- Св. Василий Велики
Нравствените правила (Regulae morales; Ἀρχή τῶν ἠθικῶν) са творба на св. Василий Велики, в която той според силите си изпълнява свое обещание, дадено към подвижници в област Понт: да събере на едно място разпръснатите тук и там в Новия Завет забрани и задължения за живеещия според заповедите на Бога. Това са духовни напътствия, които в някаква степен напомнят на удобен справочник към новозаветните текстове. Съдържат осемдесет правила, като всяко правило е разделено на различен брой глави.
Последното Правило 80 съдържа двадесет и две глави, които се занимават най-общо с това какви трябва да бъдат християните, както и тези, на които е поверена проповедта на Благовестието.
Това правило завършва с Глава 22, която обаче стои различно спрямо останалите. Може би на нея трябва да се гледа като на един епилог на целите Нравствени правила. Разбира се, и в нея светителят остава верен на себе си, като я изпълва с цитати и алюзии към библейски текстове, но същевременно, когато я чете, човек остава с усещането на едно постоянно извисяване, в което всеки отговор води към следващия въпрос.
Нравствено правило 80
Глава 22
Що е свойствено за християнина? Вяра, която действа чрез любов (Гал. 5:6).
В навечерието на Сретение Господне
- Детайли
- Свещ. Георги Чистяков
Иисус идва в нашия свят именно като светлина! Не случайно при много народи денят Сретение Господне е прието да се посреща със свещи в ръце на богослужението. Както на Пасхалната утринна стоим със запалени свещи, така в много страни на богослужението за Сретение също палят свещи навсякъде. Във всяка ръка, във всеки храм гори свещ, понеже Христос дойде в света като светлина, за да освети сърцето на всекиго. Всъщност сигурно в това се състои разликата между човека, който живее в измеренията на Бога и който не живее… Едно е, когато картини или някакви изображения се намират в тъмна стая. Ние можем само по допир да се досетим кое къде е поставено. Можем да разберем, че има книга, защото там лежи хартия, че на стената виси картина, но не можем да видим какво е нарисувано на нея, нито какво е написано в книгата и т. н.
Ценност и красота на Стария Завет според свети Йоан Златоуст
- Детайли
- Проф. Славчо Вълчанов
Днес се навършват 11 години от кончината на един от забележителните православни богослови-библеисти в България - професор доктор Славчо Вълчанов Славов (16.7.1940-28.1.2013 г.). Почти целият му живот премина като преподавател в Духовната академия "Св. Климент Охридски" и след това - Богословския факултет на едноименния Софийски университет. Известен е както с отличната си преподавателска работа, така и с научните си трудове, а в последните две десетилетия от живота си той беше и един от авторите на новия превод от оригиналните езици на Библията, Стар и Нов Завет, издаден от Българското библейски дружество. Създаването и утвърждаването на катедрата по богословие в Шуменския университет "Епископ Константин Преславски" до голяма степен се дължи на него. Славчо Вълчанов беше и добър църковник, умел църковен певец и вдъхновен проповедник. Неговите студенти помнят и сигурно никога няма да забравят лекциите на проф. Вълчанов, който обичаше Свещеното Писание и запалваше в сърцата на студентите си тази любов. Затова неговите колеги и ученици (сред които са повечето български архиереи, свещеници, богослови) с молитва към Бога и днес казват: Бог да прости Своя раб Славчо!
В негова памет публикуваме академичната му лекция от началото на преподавателската му кариера. Изнесена е по повод празника на св. Трима Светители, произнесена на 30 януари 1977 година в аулата на Духовната академия в София.
Св. Антоний: Насочете душата си към вашия Творец
- Детайли
- Св. Антоний Велики
Продължение от Писмо четвърто
ПИСМО ПЕТО
Чеда, разпознавайте милостта на нашия Господ Иисус Христос: бидейки богат, Той осиромаша заради нас, за да ни обогати чрез Своята сиромашия (2 Кор. 8:9). Неговото принизяване ни възвърна свободата, Неговата слабост ни дарува сила, Неговото безумие ни научи на мъдрост. Това обаче не е всичко: чрез Своята смърт Той пожела да ни предложи Възкресението. Така ние ще имаме основание да издигнем глас и да кажем: „Затова отсега ние не познаваме никого по плът; ако и да бяхме познали Христа по плът, сега вече не познаваме. И тъй, който е в Христа, той е нова твар; древното премина; ето, всичко стана ново“ (2 Кор. 5:16-17).
Истина ви казвам, скъпи чеда в Господа, ако трябва с подробности да разкривам благовестието за спасението, което Христос ви даде, ще имам много да ви пиша, но още не е дошъл часът. Засега ми е достатъчно да ви поздравя, мои скъпи чеда в Господа, израилеви деца, родени свети според вашата духовна природа. На вас, желаещите да се приближите до вашия Творец, подобава да търсите спасение на душите си в Закона на Завета. Вярно е, че поради множеството ни грехове, гибелни роптания и чувствени страсти Законът на обещанието отслаби силата си и способностите на душата ни се похабиха. Поради смъртта, към която сме се устремили, за нас стана невъзможно да бъдем бдителни към истинското ни славно звание – духовната ни природа. Ето защо в божествените Писания четем: „Както в Адама всички умират, тъй и в Христа всички ще оживеят“ (1 Кор. 15:22).
Решението да се премахне Сталин от иконата е здрав инстинкт за самосъхранение на Църквата
- Детайли
- Двери
В Тбилиси, в катедралния храм „Света Троица“, едноседмичната полемика около „иконата на Матрона Московска и Сталин“ временно утихна. Патриаршията реши да премахне образа на съветския тиранин от иконата, докато руската светица ще остане в „Света Троица“.
Защо обаче съветският лидер все още е популярен в Грузинската православна църква, която получава обезщетение от държавата заради нанесените щети по време на съветската окупация?!
По тези въпроси журналистът Заза Цуладзе от грузинската секция на радио „Гласът на Америка“ разговаря с богослова д-р Мириан Гамрекелашвили:
- Може ли да се каже, въз основа на събитията, които се развиха в Тбилиси заради иконата на св. Матрона и Сталин, че Русия все още активно използва нашата църква и като цяло православната религия в Грузия, за да разпространява руски наративи, дезинформация, за упражняване на руска „мека сила“?
- Да. Като цяло, може да се каже, че Русия използва много фактори за укрепване на политическото си влияние в целия свят, включително, на първо място, религиозните връзки. Навсякъде, където има православни църкви, те се опитват да имат голям брой привърженици. В Грузия също тези връзки се използват много интензивно и то от години. Това започна след разпадането на съветската империя, премина през активни фази и тази употреба все още е доста актуална. Не мисля, че някой се съмнява, че Русия използва нашата църква, за да активира и използва своята „мека сила“. Самата църква не отрича това.