Увеличават се аудиотекстовете в Двери
- Детайли
- Двери
През тази година продължава да се попълва колекцията от аудиотекстове от различни автори в Двери. След публикуването на текстове от книгите на Лимасолски митрополит Атанасий, прочетени от псалта Никола Антонов (тук), колекцията на Двери се обогатява с нови аудиозаписи на проповеди на Сурожки митрополит Антоний (Блум) с гласа на Аглика Инфанте.
За празника Цветница сме подготвили видео-версия на проповедта на митр. Антоний „Вход Господен в Йерусалим. Страстната седмица. Пасха“. През следващите дни ще бъдат прибавени още два аудиозаписа с текстове на забележителния проповедник на 20 в., прочетени от Аглика Инфанте. Митр. Антоний е един от най-харизматичните пастири и богослови на отминалото столетие, чието слово е въцърковило десетки хиляди млади хора. Част от неговите проповеди, публикувани в нашия сайт Живо Предание: образци на съвременното православно богословие, ще бъдат озвучени в рамките на новия ни проект. Записите ще бъдат публикувани в рубриката „За слепите“, но те са подходящи и за всички, които в забързаното ни ежедневие намират все по-трудно време да остават насаме с писания текст.
В Божия храм няма място за имитации
- Детайли
- Двери
За кризата в църковните изкуства и за „езика“ на дърворезбата разговаряме с Николай Иванов – богослов, дърворезбар, учител по дърворезба в Софийската духовна семинария.
- Ако трябва да представите изкуството на църковната дърворезба в няколко изречения, как бихте го определили?
- Дърворезбата е един от основните „компоненти“ със задължително присъствие в храмовете, като се нарежда по важност след иконописта и стенописите. Тя се използва при украсяването на почти всичко: иконостаси, проскинитарии, амвони, кивории, клирове, епископски тронове, стасидии, аналои, престоли, моще- и дарохранителници, напрестолни кръстове и седмосвещници, рамки за икони, кивоти, врати, потири, дискоси и дори украсата на таваните в някои по-стари храмове е с дърворезба.
Дърворезбата изисква много широк диапазон от умения, познания и инструменти и обединява в себе си множество различни професии: рисуване, скулптура, математика, чертане, дърводелство, точиларство… Освен това резбарите трябва да разбират от архитектура, стилознание, теория на орнамента, да познават особеностите на различните видове дървесина и последователността на различните операции при обработването ѝ. Също и лепилата, тониращите и защитните покрития за нея, както и предназначението и параметрите на всички изброени по-горе прозведения от църковния интериор.
А ако трябва да говорим накратко и на модерен език: дърворезбата е бавен и уморителен занаят, но е прекрасна психотерапия, доставя голямо удовлетворение и води до пристрастяване.
Св. Антоний: Духът обитава в чисти сърца
- Детайли
- -
Продължение от Писмо седмо
ПИСМО ОСМО
1. Обични в Господа, пиша ви като на чада, които сте скъпи на вашите родители!
Ако чадата по плът подражават на своите родители и се помиряват с тях, родителите ги обичат от цялото си сърце и ги удостояват с много повече почести, отколкото другите си чада, които не им се подчиняват. И ако придобият нещо добро, те го съхраняват за децата, които ги слушат и им подражават. Следователно, ако родителите по плът постъпват така, то колко повече нашите духовни отци желаят да преподадат своите дарове на чадата, които ги слушат и им подражават!
Ето защо, скъпи в Господа, които обичам от цялото си сърце, искам да бъда постоянно сред вас, за да ви виждам и благославям, тъй като установявам, че привързаността, която показвате, подражанието ви на мене и вашето завръщане към Бога са искрени.
Тъй че вие сте в моето сърце (срв. 2 Кор. 7:3). Занапред аз ще се моля на моя Бог ден и нощ, за да ви удостои с даровете, които Той ми даде единствено по Своята милост, а не по моите заслуги. Това е наистина голямото съкровище, което ми даде нашият Господ и аз Го моля Той и на вас да ви го даде! Това е най-голямото ми желание, а денонощната ми молитва е вие да бъдете с мене там, където и аз ще бъда, след като напусна това тяло. Впрочем Господ винаги ми е откликвал – от детството, та до днес. Затова и зная, че Той по Своята благост ще изпълни това мое прошение.
Спомен за помен
- Детайли
- † На САЩ, Канада и Австралия митрополит Йосиф
По повод Четиридесетия ден от блажената кончина на Българския патриарх Неофит
Жив е той, жив е, там на небето, където няма тъгуване за земното и вещественото, а ще бъде по достойнство в селенията на праведните, които са благоугодили на Бога.
Обикновено на погребение и помен не се кани, а само се съобщава, че домашните имат покойник и поменът ще бъде в еди-кой си ден и час.
Вярно, за нас двамата с духовния ми брат няма вече кой да кани, защото и духовните сродници, и домашните на дядо Неофит, както и моите от нашето поколение всички са заминали по пътя на целия свят. Сега и аз чакам моя ред с надежда да бъдем пак заедно, за да разберем как се свързваме със смъртта и както е писано – да узнаем, как Бог нарежда и дава упокоението на всички нас, които отиваме при Него.
Да потърсиш новото в познатото
- Детайли
- Двери
Интервю със Елеонора Караиванска, зограф и преподавател по иконопис в Софийската духовна семинария
- Какво означава да си зограф в 21 век, когато сме залети от визуална информация и лесни решения?
- От днешна гледна точка не мога да си представя как зографите са общували и обменяли информация в миналото, но те със сигурност са го правили и по този начин са изграждали и пренасяли традицията през вековете. Изследователите на църковното изкуство все още не са намерили еднозначни отговори на това как точно зографите са препредавали и усъвършенствали уменията си, какъв е бил начинът им на живот и социален статус. Ясно е, че са работили в малки или по-големи групи, където водещ е „майстора“, придружен от помощници – чираци и ученици. Учениците са заплащали за обучението си, което е продължавало до десет години. Това е бил занаят с полуномадски характер, какъвто впрочем е и днес, тъй като изписването на храм е свързано с дългосрочна работа и преместване на цялото ти битие на друго място, поне през топлия сезон, а понякога и целогодишно.
Днес имаме достъп до обширна визуална информация, свързана с църковното изкуство. Можем да препускаме през различните периоди и стилистики с едно кликване на мишката. Това ни помага да имаме широка култура, но същевременно е и голямо предизвикателство пред зографа. Как да я анализираш, да я обхванеш и синтезираш, така че „творчеството ти“ да се приобщи органично с тази многовековна култура.