Защо има два Богоявленски водосвета?
- Детайли
- Иван Димитров
От гледна точка на църковната история и на литургиката (науката за богослуженията) двата водосвета за Богоявление – в навечерието на празника (5 януари) и на самия празник (6 януари) – са един и същ водосвет, който по практически причини се извършва два пъти. С тези същите молитви се извършва водоосвещението още от 5 век. А повторението е въведено в средата на петото столетие от Антиохийския патриарх Петър (по прозвище Гнафевс, т.е. тепавичар, ръководил тази древна църква от 465 до 475 г.). Той предложил и въвел това повторение за улеснение на вярващите. Първоначално според новия ред предварителното велико водоосвещение се извършвало в памет на кръщението на Иисус Христос по време на богослужебните последования през нощта преди празника Богоявление, веднага след утринната. Вярващите черпели от тази светена вода, пиели я и се поръсвали с нея, след което в същата вода се извършвало и кръщението на оглашените (т.е. катехизатизираните, подготвените за приемане в Църквата).
Вярата се запалва от вяра
- Детайли
- Елена Дюлгерова
Интервю специално за Двери със зографите Стоян и Нели Белеви, които в рамките на пет месеца изписаха с нови стенописи параклиса в Богословския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Двери: Как се породи у вас интересът към иконописта? Как решихте да запишете специалността „Иконография“ във Великотърновския университет?
Нели Белева: При мене малко случайно стана, защото аз исках да се занимавам с живопис. Бяха ме приели и на двете места – „Живопис“ и „Иконография“, но тогава аз не бях в Църквата и много ме притесняваше това, че няма да мога да се справя с богословието. Но тогава Господ ме насочи и когато трябваше да избирам, избрах иконографията.
Д.: Всички ли, които се занимават с тази професия, стават църковни хора?
Н. Б.: Не, нещата не са свързани за съжаление. Не при всеки се получава това. Стоян е бил въцърковен, когато е влязъл в университета, докато на мене ми повлияха едни поклоннически пътувания, които организираха от Православния богословски факултет на ВТУ. Първо до Охрид, там се поклонихме на мощите на св. Климент и на св. Наум, после до Киево-Печерска лавра. Оказа се, че на всеки от нас те са повлияли. Едни се замонашиха, други станаха свещеници.
Св. Антоний: Не пренебрегвайте делото на вашето спасение
- Детайли
- Св. Антоний Велики
Продължение от Писмо първо
ПИСМО ВТОРО
Прескъпи и почитаеми братя, Антоний ви поздравява в Господа!
1. Ние знаем, че Бог е посетил Своите творения само веднъж. Още от началото на света всички, които са открили в закона на Завета пътя към своя Творец, са били придружавани от Неговата благост, благодат и Дух. А колкото до духовните същества, чиято смърт на душата и на сърдечните чувства е била причинена от този закон, те са станали неспособни да развиват своя ум според състоянието на първото творение. Лишени изцяло от разум, те се подчинили на тварите вместо да служат на Твореца.
Бог обаче ни посети по Своята голяма благост чрез закона на Завета. В действителност нашата природа остана безсмъртна. Тези, които са получили благодатта и са били подкрепяни от закона на Завета; тези, които са били просвещавани и оправдавани от Духа на осиновението, всички те са могли да възхваляват своя Творец, както подобава. За тях св. апостол Павел е казал: „Всички тия умряха с вяра, без да получат обещанията, а само отдалеч ги видяха и се увериха, приветстваха ги и изповядаха, че са чужденци и пришълци на земята“ (Евр. 11:13; срв. 11:39).
Как „убиваха“ Бога
- Детайли
- Александър Солдатов, Новая газета
За трансформацията на православния свят през 2023 г.
Култът към смъртта в защита на живота
„Руските братя са създали своя собствена, паралелна църква. Те имат собствено богословие и специално тълкуване на свещените канони“, заяви неотдавна Австралийски архиепископ Макарий от Константинополската Вселенска патриаршия. В момента, в който изрече тези думи, в Кремълския дворец, застанал под големия екран с образа на Путин, патр. Кирил представи нова религиозна версия на „руския свят“, признавайки в заключение, че ако сегашната система на Руската федерация се разпадне, няма да има и Руска православна църква. Затова патриархът призова Путин да „продължи трудовете си“ на боговдъхновената позиция на национален лидер.
Акценти в посланията за Рождество Христово на българските митрополити
- Детайли
- Двери
За поредна година заедно с общото Патриаршеско и синодно послание българските митрополити отправиха към своите пасоми в епархиите си Рождественски послания, в които разглеждат евангелското събитие на Христовото Рождество в контекста на съвремените проблеми и предизвикателства.
Митрополитът ни за САЩ, Канада и Австралия Йосиф постави акцент върху негостоприемството на света, в който се е родил Христос и който и днес отделя твърде малко място за Спасителя: „С тъга четем в светото Евангелие, че в страноприемницата нямало място… Бог беше избрал скромната Дева Мария да Го носи в утробата си, но, когато настъпило времето Той да се роди, всички врати на Витлеем се оказали затворени за Светото семейство, с изключение на обора, и там, сред сламата и животните, в яслите Бог дойде при нас. Тъжен е фактът, че и днес се намира твърде малко място за Христос, Който е живото въплъщение на истина, чистота, добрина, прошка, мир, любов и грижа за бедните – толкова рядко срещани добродетели в човешката история“.