Благовещение и неродената болница
- Детайли
- Майор доц. Георги Попиванов, ВМА
Неродената болница, неродените в Христа
Гавриилу вещавшу Тебе, Дево, радуйся
Днес е начало на нашето спасение и явяване на тайната от вечност:
Синът Божи става Син на Девата и Гавриил благодатта благовести,
затова и ние с него казваме на Богородица:
Радвай се, благодатна, Господ е с тебе!
Благовещение е – началото на нашето спасение, празникът на смиреното послушание, истинският празник на жената, отпадането на клетвата, началото на Живота! Ирод търсеше да погуби Родилия се, но беше посрамен „като празнословец, който не знае да пее Алилуйя“. Ние също сме посрамени като празнословци, защото изоставихме болните деца, страдащите им родители и медиците, които полагат душата си за тях! Единствената страна в Европа без модерна многопрофилна Национална детска болница!
Началото на всички спасителни събития
- Детайли
- Ламброс К. Скондзос
Големият празник Благовещение Богородично е важен за всички християни, защото в този ден празнуваме началото на всички спасителни събития, случили се за изкуплението на човешкия род. На този свят ден славно празнуваме въплъщението на Сина и Слово Божие в чистата плът на св. Дева, за да се осъществи чрез Него вечният Божи замисъл за спасението на човешкия род.
В този велик ден честваме изпълнението на натовареното с най-много надежда обещание на Бога към човечеството. Когато нашите първосъздадени прародители не се подчиниха на божествената заповед в Едем и избраха пътя на греха, тлението и смъртта, абсолютно добрият и човеколюбив Бог даде великото обещание, че в бъдеще ще дойде в света „Синът на жената“, за да сложи край на властта на дявола и да изкупи човешкия род, както четем в Библията: „… и ще всея вражда между тебе и жената, и между твоето семе и нейното семе; то ще те поразява в главата, а ти ще го жилиш в петата“ (Бит. 3:15).
Отворено писмо: Ражда се идеология, която впряга Църквата в своя полза
- Детайли
- Любослава Иванова
Вече месец близо до нас се води война, която промени нашето всекидневие. Като всяка война нейното лице е зловещо и буди страх. Войната на Русия в Украйна обаче е различна, защото нейните привърженици я легитимират с Православието. И ако всяка война е време на критично изпитание за личната ни вяра, човеколюбие и вярност на Христос, то тази поставя пред нас едно ново предизвикателство – и всеки християнин, независимо дали иска или не, дали е пряко засегнат от военните действия или не, е принуден да се определи: оправдава ли тази „религиозна война“, или християнската му съвест я отхвърля?
В ковид-пандемията ръководството на нашата Църква прие пасивна позиция – не произнесе църковно и богословско слово, което да помогне на хората да се ориентират в страховитите теории, които натоварваха религиозната им съвест. Мнозина загубиха живота си. Днес обаче българските християни са още по-объркани, когато два православни народа са във война. Мнозина имат чувството, че самите основи на нашето верую се разклащат. В такъв критичен момент българските християни очакват от своите пастири – епископите на БПЦ, призвани „да преподават вярно словото на Твоята истина“, да им помогнат да се ориентират в нелеката ситуация. Мълчанието на пастирите може да се приеме като отказ от служение, оставяне на стадото на вълка, който го разграбва и разпръсва (срв. Иоан 10:11-18).
Двери публикува отвореното писмо до нашите архиереи на една жена, християнка и майка от гр. Бургас, която настоява да чуе пастирското слово на нашите архиереи и свещеници, да почувства тяхната грижа за духовното спасение на паството им.
Св. Григорий Палама ни учи да ценим човешкия живот, който е предназначен за богоуподобяване
- Детайли
- † Неофит, Патриарх Български
Обични в Господа братя и сестри,
Втората неделя на светия Велик пост е посветена на дивния Солунски архиепископ и Чудотворец Григорий Паламà. Този избор на Църквата не е случаен, защото подчертава изключителното значение на неговата богопросветена личност и непреходната стойност на богословското му наследство за православната вяра, на чието утвърждаване е посветил целия си съзнателен живот. Не би било пресилено, ако кажем, че тържеството на свети Григорий Паламà и неговото учение над латинското богословие в средата на четиринадесетото столетие е тържество и на самото свето Православие, което е не по-малко значимо за светата Църква от онова, постигнато през деветото столетие над иконоборството.
Останал в историята на Православната църква като изряден монах, архипастир и църковен богослов, свети Григорий Паламà е неизменен образец за преданост към Христа Спасителя и ревност по чистотата на вярата, която изповядваме и в която и днес продължаваме да се спасяваме. Неговият живот е неопровержимо доказателство за всички нас, че завещаното от Спасителя Господ, като път към вечния живот, не е непостижим идеал, а напълно възможно за този, който изцяло се е отдал на Христа – за да се уподоби на Него и да бъде удостоен с вечното блаженство в Царството на нашия Небесен Отец. С живота и трудовете си свети Григорий Паламà свидетелства и днес, че достигането до тази крайна цел на християнския живот започва още тук, в земното ни битие – в богообщението, на което всеки от нас е способен и от което никой не е лишен.
За идеологията на „Руския свят“ като лъжеучение
- Детайли
- Богословска академия Волос
Богословската академия във Волос разпространи текст, в който осъжда като църковно лъжеучение идеологията за „руския свят“, възприета преди двадесет години като външнополитическа доктрина в Русия и активно прокламирана от Московска патриаршия. В богословския текст се обяснява защо тази идеология противоречи на Евангелието и е несъвместима с православната вяра. Декларацията на гръцките богослови беше разпространена на 13 март, а досега под нея са се подписали повече от петстотин преподаватели и богослови от цял свят.
Ето и текста на декларацията:
За мира на целия свят, за благосъстоянието на светите Божии църкви и за единството на всички, на Господа да се помолим (из божествената Литургия)
Руската инвазия в Украйна на 24 февруари 2022 г. е историческа заплаха срещу един народ, принадлежащ към православната традиция. Още по-тревожен за православните вярващи обаче е фактът, че Руската православна църква отказва да признае инвазията, вместо което излиза с неясни изявления за необходимостта от мир в контекста на „събитията“ и „враговете“ в Украйна, като подчертава братската връзка между украинския и руския народ като части от „Светата Русия“ и обвинява злия „Запад“ за военните действия, дори призовавайки своите общности да се молят по начин, който активно насърчава враждебността.