Да тръгнем в поклонническото пътуване към Пасха
- Детайли
- Български патриарх и Софийски митрополит Неофит
Всечестни отци, боголюбиви братя и сестри от богоспасяемата Софийска епархия,
Времето бързо премина и изпълни богослужебния кръг, за да се озовем пред прага на Великия пост - този пост, който ежегодно ни призовава да влезем в чудното духовно пътуване, което се разкрива пред нас, за да достигнем до великия ден на Възкресението. Христовата Пасха не е само празник, който ние, християните, тържествено отбелязваме. Това е дивното събитие, което осмисля живота на всеки един от нас, дава ни надежда и упование в този свят, премахва терзанията ни. Пасхата е в центъра на нашия живот. Всичко в Църквата започва и завършва в Пасха. Православното богослужение е изградено около това велико събитие и с право можем да кажем, че целият живот на християнина е Пасха. Едно постоянно преминаване във все по-високо духовно ниво на християнския живот. Великият пост е реалната възможност за покаяние, където всеки един от нас ежегодно трябва да задълбочава вярата си, да осмисли своя, досега преминал, живот, за да достигне до истинско разкаяние. Като осъзнаем това, всички ние следва много отговорно да навлезем във времето на Великия пост.
Затова призовавам вас, благоговейни отци, които с трепет служите на Божия престол – бъдете ревностни в тези дни на поста и покаянието! Бъдете усърдни свещенослужители, които с радост и пастирска отговорност отслужвате великопостните последования и разкривате пред вярващия народ същността на тези единствени и неповторими в годината богослужби.Трябва да сте старателни в постния режим на хранене, като показвате смирение и кротост, защото вие сте учителите на Христовата вяра. Бъдете пример за вашите енориаши, та, гледайки на вас, те да заживеят със силна вяра и покайна молитва във великопостния подвиг. Като призовавате към светото тайнство на покаянието и добродетелния живот, разкривайте с познания и плам истините на нашата вяра. Бъдете бдителни за верността на църковното учение. Гледайте да не се изкушава никой, а всеки вярващ да понесе радостта в душата си затова, че е православен християнин. Никога не забравяйте, че върху вас лежи отговорността за мира и благочестивия живот на повереното ви паство.
Когато постите, не бъдете като лицемерите
- Детайли
- Неврокопска св. митрополия
Проповед за Неделя сиропустна; на вечернята се извършва взаимно опрощение
В този ден Църквата почита св. Порфирий, еп. Газки; св. мчк Севастиан; св. Серафим Софийски Чудотворец
Литургийно св. евангелие:
„Рече Господ: ако простите на човеците съгрешенията им, и вам ще прости Небесният ви Отец; ако ли не простите на човеците съгрешенията им, и вашият Отец няма да прости съгрешенията ви. Също, кога постите, не бивайте намръщени като лицемерците; защото те си правят лицата мрачни, за да се покажат пред човеците, че постят. Истина ви казвам, те получават своята награда. А ти, кога постиш, помажи главата си и умий лицето си, та да се покажеш, че постиш не пред човеците, но пред твоя Отец, Който е на тайно; и твоят Отец, Който вижда в скришно, ще ти въздаде наяве. Не си събирайте съкровища на земята, дето ги яде молец и ръжда, и дето крадци подкопават и крадат; но събирайте си съкровища на небето, дето ни молец, ни ръжда ги яде, и дето крадци не подкопават и не крадат; защото, дето е съкровището ви, там ще бъде и сърцето ви“ (Мат. 6:14-21).
Тщеславието ни лишава от небесна награда
Днешният евангелски откъс е взет от проповедта на Иисус Христос на планината и по-точно от Глава 6 на Евангелие според Матей. В началото на Своята проповед Спасителят съветва учениците Си как да живеят добродетелно и какво представлява богоугодният живот. Поучава ги да избягват тщеславието и похвалите от хората, тъй като те ще ги лишат от небесната награда и ще ги отдалечат от небесния им Отец.
Темата за тщеславието е развита около три основни подвига: проявата на милосърдие, упражняването в молитвата и спазването на поста. Именно при тези подвизи опасността от тщеславие и възгордяване е най-голяма. Пример и доказателство за това е фарисеят от известната притча, който в тщеславната си молитва се хвали с постенето и даването на милостиня.
За доброто семе и плевелите
- Детайли
- Тирански и на цяла Албания архиеп. Анастасий (Янулатос)
В своята историческа тъкан Църквата може да има рани на едно или друго място, но в същността си тя остава „божествено установление“ с божествена ипостас. Присъствието на „съблазни“ в това поле на историята не опровергава факта на Божието царство; напротив, то утвърждава неговата историческа автентичност. В неговия земен етап, в периода между започването на царството и неговото изпълване, между сеенето и жътвата заедно с „доброто семе“ „растат заедно“ и плевелите (Мат. 13:24-30), до „синовете на царството“ се развиват „синовете на лукавия“. В това явление няма нищо странно. „Всички съблазни“ ще бъдат събрани „при свършека на века“, при пълното осъществяване на Царството. Дотогава е нужно търпеливо приемане на тази историческа реалност и укрепване на „доброто семе“ с всички възможни средства.
Из книгата „Мисията на Православната църква“
Из службата на Неделя месопустна на български
- Детайли
- -
Седален на 3 п. на канона, гл. 1, по Гроб Твой, Спасе...
Съдът ти е страшен и отсъдата справедлива, делата ми са окаяни, но Сам Ти, Милостиви, побързай и ме спаси, избави ме от мъките на тези, които са отляво, Владико, и ме удостойда застана от дясната Ти страна, най-праведни Съдия!
Богородичен: Чиста всенепорочна, ти чрез божествения Дух вмести в утробата си Твореца на всичко и твой Бог и Създател, и нетленно Го роди; Него славим и тебе възхваляваме, Дево, която си чертог на Царя на славата и изкупление за света.
Друг седален на 3 п., гл. 6
Мисля за страшния ден и оплаквам моите лукави деяния. Как ще отговарям на безсмъртния Цар? С какво дръзновение ще погледна Съдията аз – блудният? Добросърдечни Отче, Единородни Сине, Светий Душе, помилвай ме!
Второто Христово пришествие
- Детайли
- Неврокопска митрополия
Литургийно свето евангелие: Мат. 25:31-46
Иисус Христос, предузнавайки, че е настъпил часът на Неговото изкупително и спасително за целия човешки род дело, дошъл в Йерусалим, за да претърпи доброволно кръстни мъки и страдания. Наближавало времето на Неговото предаване, залавяне, съд и Разпятие. Приближавал и часът на славното Му Възкресение и Възнесение. Съвсем скоро учениците Му щели да бъдат лишени от радостта на непосредственото им общуване с Богочовека Иисус Христос и от видимото Му присъствие сред тях.