Христовият вход в Йерусалим
- Детайли
- Георгий (Ходр), б. митрополит на Библос, Ал-Батрун и планина Ливан
Ето, че Йерусалим посреща Господ, след като Той възкреси Лазар от мъртвите. И всички ние Го приветстваме. Този празник не е празник на младенците, а на младенческото сърце – на сърцето, което се обновява чрез влезлия в него чрез покаянието Христос. Всички ние днес сме младенци, защото искаме да възцарим Господ над човека и неговия дух, за да се обнови той чрез Неговото пришествие, понеже Господ желае човешкият дух да бъде Негов.
Днес Господ влиза в Йерусалим като победител, който е победил всичко. Нашите богослужения казват, че Той се докосва до безсловесната природа, Той сяда върху осле, за да се докосне до животинското в нас и да го унищожи, за да можем ние, освободени от нашата безсловеност, да влезем заедно с Него не в земния, а в горния Йерусалим в небесата.
Няма сълзи и няма думи
- Детайли
- Митр. Антоний Сурожки
Проповед, произнесена от митр. Антоний (Сурожки) по повод масовото убийство в началното училище в Шотландия през март 1996 г.
Има един древен разказ за един източен пълководец, който победил съседния крал и взел в плен него самия, жена му и децата, а като проява на жестока отмъстителност победителят наредил да убият пред очите на пленения крал всички негови роднини, всичките му близки. И кралят плакал с горчиви сълзи. Но накрая довели за мъчения неговия собствен син; той стоял неподвижен, като камък, без нито една сълза. А победителят се обърнал тогава към велможите около него и казал: колко дълбока трябва да е тази мъка, която не намира дори сълзи за облекчение...
И ето, сега ние стоим пред трагедия, случила се в Северна Англия. Множество деца бяха убити и оставиха своите осиротели родители, братя, сестри, ученици от техните класове и самите училища, както и безброй деца по целия свят, които внезапно разбраха, че и те могат в някакъв момент да загинат напразно, безсмислено в човешките очи, от безумието на някакъв човек...
Божията майка, която ни приема в обятията си
- Детайли
- Георгий (Ходр), б. митрополит на Библос, Ал-Батрун и планина Ливан
На Великия акатист, който отслужихме в последния петък, цялата символика е съсредоточена около облажаването на Пресветата Дева Мария от ангела. Това, което привлича вниманието ни, е възвеличаването на св. Мария като „Невеста неневестна“. Това е възвеличаване на Девицата, която е изпълнила Божията воля и ни е предала в плът Божието Слово. Тя е дала на Божия Син плът от своето тяло и, следователно, тя е свързана цялостно с Христос. Затова, когато Господ е бил на Кръста, Той се обръща към Своя любим ученик и казва: „това е твоята майка“, и от онзи момент ученикът я прибрал при себе си, за да се грижи за нея (Иоан 19:27).
Действието на тези думи не свършва при смъртта на Господа, но продължава и до днес, т. е. тя става майка на всеки любим ученик на Иисус и всеки ученик я взема при себе си, а това означава, че има здрава връзка между християнската душа и св. Богородица. Това става съвсем ясно в деня на Петдесетница, когато Божията майка е била в Сионската горница, заедно с апостолите и братята, които през цялото време са били около Иисус – от дванадесетте апостоли и от тези, които са Го следвали от време на време, от седемдесетте (Деян. 1:13-14).
Не гледай назад
- Детайли
- Лимасолски митр. Атанасий
Бъдете трезвени, бъдете бодри, защото вашият противник, дяволът, като рикащ лъв обикаля и търси кого да глътне; противостойте му с твърда вяра, като знаете, че такива също страдания сполетяват и братята ви в света (1 Петр. 5:8)
Голямо благословение е възможността, която имаме днес, да четем Писанието и това в известна степен замества безсилието на човека да се моли. Днес хората трудно се молят. Гледаш човека да се моли пет минути и смята това за велико нещо, за голям подвиг. В миналото хората се молили часове наред. А с пет минути молитва - какво е това? Да четеш един час можеш, да четеш повече, можеш. Има един хубав израз: оръжията на християнина са четенето и молитвата, когато човек чете светоотеческите текстове, книги на светци, преди всичко Евангелието - всички тези книги, които са написани с помощта на Светия Дух. Така укрепва душата, така тя бодърства и след това може да се противопостави на дявола, който като рикащ лъв обикаля и търси кого да глътне.
Противостойте му с твърда вяра, като знаете, че такива също страдания сполетяват и братята ви в света.
Молитвата, съединена с пост, привлича Светия Дух в човека
- Детайли
- Румънски патриарх Даниил
Евангелието за изцеряването на бесноватия глухоням е отредено от Църквата да се прочете в Четвъртата неделя от Великия пост, наречена неделя на св. Йоан Лествичник, защото в него по особен начин се поменава св. Йоан Лествичник, въпреки че той още се поменава ежегодно на 30 март.
Накратко този евангелски текст ни посочва три важни неща, които извършил Спасителят Иисус Христос: изцерил от съмнение бащата на болното дете, излекувал момчето от болестта, освобождавайки го от нечистия дух, и изцерил учениците Си от духовната неспособност за изгонването на демоните от човека.
Отслабването на вярата укрепва действието на дявола върху човека
Евангелието подчертава, че Иисус Христос почувствал огромното страдание на детето, измъчвано от демона, както и недостатъчната вяра на неговия баща. Затова Христос Господ веднага, чувайки бащата на болното дете да казва: „Говорих на учениците Ти да го изгонят, ала не можаха“ (Марк 9:18), Се смутил, знаейки причината за неизлекуване на детето и по-точно – слабата вяра на бащата и духовна неспособност на учениците. Въпреки това Господ Иисус не смъмрил пряко бащата на детето, за да не добави към многото му страдание болката от укора. Но тъй като бащата бил част от еврейския народ, който се бе разделил на две – едните вярвали в Христос, а другите се съмнявали в Неговата сила, Господ казал към всички слаби във вярата: „О, роде неверен, докога ще бъда с вас? Докога ще ви търпя?“ (Марк 9:19).