Мобилно меню

4.6711409395973 1 1 1 1 1 Rating 4.67 (149 Votes)

Image 8764728 302Въпросът изглежда нелогичен, защото, щом писмото е на Св. Синод, значи е негово. Да, ама не. Св. Синод е колективен орган и там всеки един от митрополитите може да предложи някакъв текст, който сетне след решение на колективния орган става текст на синода. А публична тайна е, че много често текстовете на Св. Синод се пишат от хора, които не са членове на синода, а често дори не са служители на синодната канцелария.

Това писмо се очакваше да се появи, защото има някои хора с големи амбиции, а има и усърдни „с ревност не по разум“ църковни активисти, които сън не спят, докато не си кажат мнението – особено ако е възможно то да мине за мнение на колективния ръководен орган на БПЦ-БП. Медии предупредиха, че се е изготвило такова писмо, че един амбициозен митрополит го „придвижвал“ към официализиране, че севернобългарски митрополити стоели зад идеята. Появи се и самият текст с предупреждението: в него има много правописни грешки!

Щом има правописни грешки, рекохме си, някои не много грамотни, но пък више амбициозни хора са го изготвили. Този вариант с правописните грешки услужливо се разпространи от светски медии (основно сайтове), особено днес преди т. нар. „молитвено присъствие“ пред сградата на БНТ.

Какво обаче прави впечатление: писмото на Св. Синод до генералния директор на БНТ е обявено тъкмо като писмо на синода, но се оказва, че нито синодът има такова решение (дори неприсъствено взето), нито писмото е подписано от членовете на Св. Синод на БПЦ-БП. И все пак писмото е подписано от българския патриарх и „изведено“ от канцеларията на Св. Синод на 30 юни.

Image 8764729 302Прави впечатление все пак, че медиите препечатват текста на писмото в някакъв вариант, който се различава поне в правописните грешки от варианта, подписан от Светейшия патриарх. Тези грешки още онзи ден бяха посочени без подробно цитиране от друг сайт, но редакторите на електронните издания (на авторитетни някога всекидневници) са пуснали текста, както някой предварително им го е предложил. И ако сте любопитни, потърсете тези сайтове, в които има и факсимиле на подписаното от патриарх писмо. Ще се натъкнете на факта, че патриархът, преди да подпише, е поправил поне една неприятна правописна грешка в богословски термин (която светските журналисти няма как да я хванат!). За по-любопитните: написано е „Боговъплащение“ и така са го препечатали светските сайтове. Във факсимилния текст на писмото, подписано от патриарха, си е правилното „Боговъплъщение“.

Е, една буква, какво толкова! Да, но точно тази буква показва, че има инсценировка, че медиите не препечатват писмо, пратено им уж от синодната канцелария, а работят по предварително зададен шаблон и повтарят правописната грешка на парацърковните активисти. Факт, макар и печален!

И тук идваме пак на въпроса от заглавието: чие е това писмо? Е, не можем да отговорим, пък и авторите и тяхната грамотност не е най-важното в случая. По-важното е, че това писмо е инициирано от някого, придвижено от някой си митрополит, подкрепено от двама-трима други митрополити, но не се е стигнало до единно мнение, че точно такъв текст трябва да се изпраща и да става достояние на българската общественост. Затова няма нито решение на синода, нито подписи на синодните членове. А един митрополит дори заявил: „На мене никой не ми е казвал нищо за подобно писмо!“. И добавил впечатляващото: „Тя каруцата на синода се е сурнала по нанадолнището и спиране няма...“.

Друг митрополит пък написал на събратята си: „Ако някой има проблем с предаване на БНТ, има си съдилища за тази работа. Ако пък не ще да се съди, да последва примера на (еди-кой си) митрополит и да си направи епархийска телевизия!“.

Разбира се, остава въпросът: след като няма единно становище на членовете на синода за това прословуто писмо, нито има синодно решение за изпращането му, защо все пак патриархът го е подписал и писмото е огласено? Ние нямаме отговор на този въпрос. Който има, да се обади.

Случайно ли е, че до вечерта на 1 юли това писмо не беше публикувано на нито един църковен сайт – нито синоден, нито епархийски? И как тогава медиите са го получили и го разпространяват?

Дотук не стана дума за самото предаване и неговия водещ. Истината е, че и водещият, и предаването му имат много трески за дялане. Но цялата истерия по този случай показва нездрави разбирания и болни амбиции на „наши хора“. Това е проблемът и той е много по-сериозен от самото предаване и неговия водещ! Проблемът е: кой успява да командва синода и патриарха на БПЦ-БП?

Изображения: Факсимилето на писмото на Негово Светейшество е от в-к „24 часа“.


Кратък адрес на настоящата публикация: https://dveri.bg/6u4rr 

Разпространяване на статията:

 

104436362 555801255082665 8408151784969210671 n

[Какво представлява проектът?] [За кого е предназначено изданието?] [Kое прави това издание различно?] [Как можете да помогнете:]

 

И рече старецът...

Защо удряш въздуха и тичаш напразно? Очевидно, всяко занимание има цел. Тогава кажи ми каква е целта на всичко, което се върши в света? Отговори, предизвиквам те! Суета на суетите: всичко е суета.

Св. Йоан Златоуст