Спомням си ранните 90 на миналия век, когато бях семинарист. Тогава нямаше интернет и YouTube, а България беше още в изолация и свободният достъп до живата псалтикийна традиция в Гърция беше все още немислим за нас. Изискваха се визи и не беше така лесно като сега да отидеш там, да учиш и да черпиш от живия извор. Тоталитаризмът току-що се беше сринал, църквата ни се отърсваше от десетилетен ледников период, а разколът вече чукаше на вратата… Новите изпитания не чакаха. В тези трудни времена постъпих в семинарията и се докоснах за първи път до източното пеене и византийската музика. Една вечер, едва седмица-две, след като бях постъпил в Софийската семинария, сричах сам в класната стая Псалом 50 на църковнославянски, валеше проливен есенен дъжд, а в съседство отнякъде долиташе ангелска музика. По-старите семинаристи разучаваха непознато песнопение – Трисвятое на Калогиру, както после разбрах. Казах си, че трябва да се науча да пея и аз така. Нашият учител г-н Л. Игнатов ни даваше да слушаме няколко касетки с гръцки изпълнения, от които най-силно ни впечатляваше светогорският манастир „Симонопетра“. Тогава чухме за първи път и обичаното от всеки сега „Агни Партене“ („Чистая Дево“), но имаше и много други недостъпни тогава за нас бисери на небесната музика. После разбрахме, че това са псалми от сборник, наречен „Псалтирион терпнон“.
Пожарникари обновяват затворена църква с дарителска кампания и доброволен труд
С мащабна дарителска кампания и доброволен труд за по-малко от година един храм, носещ името на св. Николай Чудотворец, отново отваря врати за богослужение. Църквата в с. Обидим, общ. Банско е обновена благодарение на инициатива на пожарникарите от Банско.
Храмът „Св. Никола“ е построен през 1842 г. и осветен година по-късно. Размерите му са внушителни за времето на изграждането му, а стените, дебели един метър, пазят и вярата, и жителите на бунтовното село.
Силно се надявам Светият Синод да преразгледа позицията си!
Трябваше ми известно време, за да успея да се събера и да напиша този текст. Изненадана е дума, която много слабо описва състоянието ми, след като прочетох становището на Светия Синод относно Закона за социалните услуги.
Определям себе си като християнка, майка на три деца, психолог и човек, който работи в неправителствена организация и подкрепя деца и семейства в трудни ситуации. Има църковна общност, към която принадлежа, изповядвам се и взимам причастие, децата ми ходят на неделно училище. Дълбоко съм разстроена от позицията на БПЦ срещу Закона за социалните услуги.
Работя в неправителствена организация от 20 години. Организацията, в която работя, предоставя социални услуги и има делегиран бюджет за някои от тях. Смея да твърдя, че познавам добре сектора и познавам качеството, което доставчиците на социални услуги – НПО и общини – предоставят. Когато доставчикът е НПО в общия случай, услугите са по-гъвкави, по-добре фокусирани върху потребностите на отделното семейство и с повече възможности за бърза реакция при необходимост.
Този закон е писан, консултиран, мислен от много и различни професионалисти в сферата на социалната работа и в изготвянето му Министерството на труда и социалната политика има сериозно участие. Той дава възможност за първи път социалните услуги да се предоставят съгласно най-добрите световни стандарти, които доказано помагат на хората да поемат управлението на живота си, а не да живеят на социални помощи години наред.
Как Бог ни призова: петнадесет години от йеромонашеското ръкоположение на митр. Даниил Видински
Наскоро прехвърлях стари снимки и попаднах на тази от 1999 г. Тя е от пострижението на Атанас Николов (сега митр. Даниил) в монашество през август с. г. Снимката, както често става, ме върна назад в спомените ми за началото.
Около о. Димитър Вукадинов (от храм „Св. Георги“ в столичния квартал „Дървеница“) и архим. Флавиан (тогава в Дървенишкия манастир „Св. Илия“ в софийския кв. „Младост“) се бяхме събрали голяма група младежи, които посещавахме църквите, търсехме Бога, учехме се на вяра, учехме се да помагаме в храма, като четем, пеем или пригласяме. Всички, с малки изключения, учехме светски специалности. Ето малка част от групата на снимката (от ляво на дясно): моя милост, Николай (сега архим. Епифаний в Роженския манастир), Бисер (сега монах Синесий в Троянския манастир), Динко (сега Неврокопски митрополит Серафим), Видинският митрополит Даниил – току-що постриган в монашество, Борислав (сега йером. Йоаким в Дивотинския манастир), архим. Флавиан, Мирослава (съпруга на бъдещия о. Стефан), Маря, Радослав и бъдещият о. Стоян; клекнала вдясно е съпругата му Латинка.
Защо Св. Синод отправя послание във вид на юридически документ
За пореден път Св. Синод на БПЦ излезе със становище, сега за Закона за социалните услуги, който повечето пасоми на БПЦ няма да прочетат и до средата. Обширният текст представлява критичен анализ на съответния закон, изпълнен с юридически термини и написан на съответния език: „В противоречие с основни принцип на правовата държава в подзаконов нормативен акт се дават легални дефиниции на основополагащи понятия“. В посланието едни правни положения се противопоставят на други, на една законова идеология се противопоставя друга.
Православните християни обаче очакват от своите синодни старци да им представят евангелските принципи и Христовия дух, спрямо които те да се ориентират в съвременния свят на алтернативни новини и истини. Никой от вярващите у нас не очаква духовните ръководители на нашата църква да правят правни анализи.
Видях мрежите, които врагът разстилаше над света, и рекох с въздишка: „Какво може да премине неуловимо през тези мрежи?“. Тогава чух глас, който ми рече: „Смирението“.