Мобилно меню

3.6666666666667 1 1 1 1 1 Rating 3.67 (27 Votes)

1345460042 0593.250x200Дяконът от Тамбовската епархия отец Сергий (Баранов) уведоми в открито писмо патриарх Кирил, че скъсва отношения с Руската православна църква заради отношението й към нашумялото дело срещу пънк групата Pussy Riot. Текстът, публикуван на личната страница на свещеника във Facebook, бе посрещнат нееднозначно от руснаците, които показват разделение и в отношението си към осъждането на трите млади рускини. Едни подкрепят отец Сергий за проява на морал на истински християнин, а други го критикуват, че е трябвало смирено да се оттегли без шум, след като има разногласия с Московската патриаршия. Предлагаме ви текста на свещеника:

Ваше Светейшество!
 
Във връзка с позорните събития от последните месеци и особено произнесената неправосъдна присъда по отношение на Pussy Riot при пряко подстрекателство от свещеноначалието на Руската православна църква (РПЦ) и люде, по недоразумение наричащи се "православни граждани", аз, клирик от Тамбовската епархия дякон Сергий Баранов, официално обявявам пълното и безусловно скъсване с Руската православна църква на Московския патриархат и ходатайствам да бъде снет от мен свещеническият сан. Оставам вярващ християнин, но намирайки се в една църква с лъжци и користолюбиви лицемери, смятам това за съвършено невъзможно от етични съображения. Ценя вярата си, но да остана след случващото се в РПЦ би означавало, че одобрявам техните действия и следователно съучаствам в тях. Считам, че църквата като институт се нуждае от пречистване и обновление - едва тогава честният и порядъчният човек ще може с чиста съвест отново да прекрачи нейния праг. Призовавам всички искрено вярващи да възнесат молитви към Господа наш Иисус Христос за по-скорошното изцеляване от всички язви, поразили нашата свята църква.

Не искам да засягам духовно-нравствената оценка на извършената от тях постъпка, която действително е недопустима, но сега хиляди хора станаха привърженици на Pussy Riot, защото този съд показа, че всеки човек може да бъде вкаран в затвора за всичко, което си поискат, мотивирайки решението с каквото им се ще и както им е угодно. Създаден е прецедент, при който малка простъпка и обикновена глупост могат да ви съсипят живота по желание на началството. Криминално наказуеми стават практически всички мисли и постъпки, които не са угодни на властите.

Московската патриаршия всъщност се оказа инициатор за възбуждане на криминалното дело и развитието на последвалите събития. Процесът срещу Pussy Riot още повече засили изолацията на Русия от останалия свят, който и без това смята страната ни за агресивна и несвободна, тъй като отгоре на това тя се оказва още и страна на съдебно-религиозното мракобесие. Стана понятно, че този процес не е последният. Но пускайки машината за репресии, църквата и властта завъртяха и машината на саморазрушението.

В момента, когато федералният съдия Марина Сирова призна участничките в Pussy Riot за виновни в криминално престъпление, тя произнесе присъда не само за тези три момичета. Марина Сирова даде присъда за целия руски съд и нанесе огромна щета на православната църква, понеже осъди по Наказателния кодекс хора, които не са извършили криминално престъпление, а святото православие се превръща в православен фундаментализъм, за което толкова настойчиво се домогват самите църковни йерарси, без да разбират пагубните последици. Станахме свидетели на това как в ХХІ век в светска и като че ли правова и демократична страна фактически се състоя съд на църковната инквизиция, в който мотивите към присъдата се основаваха на Лаодикийския поместен събор от ІV век, Архиерейския събор на РПЦ от 2011г., на писмото на ключаря на катедралния храм "Христос Спасител" протойерей Махаил Рязанцев и бележка за поведението в храма. Иначе казано, на базата на изключително вътрешноцърковни документи и писмо на свещеник по зла ирония е произнесено решение от името на Руската федерация.

Момичетата от Pussy Riot бяха осъдени фактически не по член от Наказателния кодекс, а по морално-нравствените понятия от ранното Средновековие. И ето съгласно тези понятия Руската православна църква се позиционира като такъв морален, нравствен еталон в нашето общество с помощта на държавата. Този процес се превърна в тежък удар по църквата. За хиляди хора стана окончателно ясно, че нашата църква е отделена не от държавата - нашата църква сама се е отделила от Бога и истинно вярващите люде. Вярващите няма да намалеят, но у мнозина желанието да се ходи в храма вече изчезна.

Това решение на съда внася разкол във вътрешното единство на църквата и разбива вярващите на два фронта. Тези православни, които простиха и се молят за момичетата затворнички, са хора, които може в момента да са малцинство, но те са най-образованата, най-активната социална група вярващи, това са мислещи хора. В значителна степен на тази част принадлежи бъдещето, защото те влияят на общественото мнение на все повече вярващи, но не искат да се идентифицират с РПЦ, която все повече се сраства с държавната власт.

В заключение искам да кажа следното - предполагам колко мръсни измислици и пакостни слова ще излеят върху ми свещеноначалството, събратята и православните фундаменталисти, когато узнаят за решението ми да ходатайствам за снемане на сана в знак на протест срещу една абсурдна и незаконна присъда. Не се срамувам от годините ми на свещенослужител в храмовете на град Тамбов. Преди 15 години като клирик от Скорбященския храм на Вознесенския манастир преподавах в неделното училище догматично богословие, богослужебен устав и канонично право. С божията помощ отгледах прекрасни ученици, трима от които станаха свещеници, един е лекар на подводница, един е хирург в болница в родния ми град и един стана преподавател в духовна семинария - те ще ме разберат и, надявам се, няма да ме осъдят.

Да ми прости Господ, но не вярвам нито на тези православни потърпевши, нито на онези, които се причисляват към православната общественост. Защо? Защото според мен истинно вярващите люде - те знаят Свещеното писание, знаят какво ни е заповядал Господ, знаят какво е милосърдие, знаят какво е всеопрощение и ЛЮБОВ! Те в края на краищата знаят какво е адекватност.

В тези момичета, затворени заради възгледите си - Надежда, Мария и Екатерина, има много повече християнско человеколюбие и милосърдие, нежели у тези, които ги осъждат, тъй като те обичат правдата и я следват, а правдата прави човека свободен!

Смирен послушник на Ваше Светейшество, дякон Сергий Баранов (Баранов, Сергей Викторович)

Вж също отговор на тази реакция: "Смехът на сатаната"


Кратък адрес на настоящата публикация: https://dveri.bg/kyc8c 

Разпространяване на статията:

 

 

И рече старецът...

Смирението е единственото нещо, от което имаме нужда; когато има други добродетели, човек все пак може да падне, ако няма смирение; със смирението обаче човек не може да падне.

Герман Атонски Стари