Мобилно меню

5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (4 Votes)

zolotov1Андрей Золотов, РИА Новости

Присъдата на Pussy Riot няма да преодтврати кощунствата

Обществената дискусия, която се разгърна около това събитие, говори, че то засегна болни въпроси, свързани с църковно-държавните отношения в Русия.

Тези въпроси са важни и съществени, но проблемът е в това, че формата, която бе заявена от акцията на тази група, и реакцията от страна на държавата,  изобщо не спомогна за решаването на тези въпроси.

Аз мисля, че ако някой иска да критикува обществено-политическата позиция на патриарх Кирил това е допустимо, в това няма нищо лошо, ако обаче критиката, или дори протестът, се изразяват по цивилизован начин.

Струва ми се, че в резултат на преследването, на което бяха подложени тези жени, конкретната им постъпка мина на втори план, а на преден излязоха изключително твърдите мерки спрямо тях, и това из корен промени ситуацията около самото събитие.

Искам да напомня, че веднага след акцията в храма общественото мнение бе на страната на Църквата, а след това, когато трите жени бяха арестувани и започна процесът, общественото мнение се наклони в тяхна полза. Обръщението на Висшия църковен съвет е първото заявление, официално и на високо равнище, от името на свещеноначалието, което призовава държавата да прояви милосърдие към тези жени, извършили богохулство.

Мисля си, че е много радостна появата на такова заявление на фона на цяла редица частни мнения, далеч от духа на милосърдието, изречени от православни християни, както със свещен сан, така и миряни.

rybkoИгумен Сергий (Рибко), настоятел на храма „Слизане на Св. Дух” на Лазаревското гробище в Москва

Pussy Riot трябва да бъдат наказани, иначе утре ще имат последователи

Напълно съм съгласен с присъдата над Pussy Riot защото те трябва по някакъв начин да бъдат наказани – те не се каят! Висшият църковен съвет има пълно право да призовава за милосърдие, защото бяха засегнати интересите на Църквата.

Считам, че присъдата, от една страна, не е много сурова, а от друга страна – трябва да има наказание, за назидание.

Нека видим как се държат привържениците на тези Pussy – това е последователна антикултура! Ако сега не им покажем дебелия край, те ще продължат така да се държат и по натам, в обществото, и в държавата ще победи тази тенденция. Те може би щяха да заслужат милосърдие и снизхождение, ако бяха провели само една такава акция.

Хората имат право да са недоволни от патриарха или президента, но да се прави такова нещо в храма, това засяга религиозните чувства на хората, и това е нещо съвсем различно. Ако сега не ги накажем – утре ще имат последователи.

Затова мисля, че всичко е адекватно. У нас няма инквизиция, има вярващи хора, които бяха оскърбени от тези постъпки, и разбира се, Църквата може да защити техните права. Ако те наричат това свобода на личното си изразяване, защо ние да нямаме право на собствена свобода, вяра и защита от подобни явления?

Ако утре привържениците на тези Pussy тръгнат да нападат нашите храмове, ние ще се защитим с помощта на народни дружини, както това е предвидено в решението на Събора от 2000 г.

Аз, като християнин, съм оскърбен от постъпката на момичетата и изказвам благодарност на съдията, за това, че тя, независимо от натиска и заплахите, взе решение, което отговаря на вината. Аз свързвам тяхната постъпка с това, което те натвориха в Зоологическия музей – това беше извън всякакви рамки. Те могат утре това да го направят и в храма на Христос Спасителя.

Затова трябва да се вземат мерки, да полежат в затвора да помислят, и техните последователи също да си помислят.

Всъщност имаше една пънк група Sex Pistols. През 80-те години те наеха параход, плуваха с него по Темза и пееха протестни песни за английската кралица. Съдът не ги преследваше, затова пък неравнодушни към честа на кралицата граждани започнаха да ги хващат и да ги бият поединично. След това никой не посмя да прави подобни акции.

Ако държавата не накаже тези девойки, а всъщност те са блудници, то ще се намерят хора, които ще направят това по-здраво, затова нека бъдат скрити от народния гняв.

TihonАрхимандрит Тихон (Шевкунов), наместник на Московския Сретенски манастир

Църквата прости на Pussy Riot още в самото начало

Има прецедент. Това е престъпление. Друг е въпросът, че присъдата наистина е сурова. Някои обвиняват Църквата, че не сме им простили. Ние им простихме още в самото начало! Не е християнско да не простиш.

Но обществото и държавата трябва да пресичат подобен род постъпки. Мисля, че сега и в Църквата ще има доста хора, които ще молят присъдата по някакъв начин да бъде смекчена. Не знам дали държавата ще се вслуша в тях.

AlexАлександър Архангелски, писател, публицист, телевизионен водещ

Свято място

Още от първия момент беше ясно, че пуситата трябва да бъдат глобени и пуснати на следващия ден. Едва след това да бъдат подложени на общоцърковно осъждане, да се предупреди за духовните последствия, да се призове за лично покаяние без ни най-малко насилие, и чак след това да се помисли как трябва (и дали трябва) да се промени закона така, че следващите да не си и помислят да повторят съмнителните им подвизи. Както е във Финландия, където има закон, забраняващ подобни деяния. Ето с какво трябваше да се заемем, а не да пращаме дребни нарушителки на обществения ред в затвора за много месеци, провокирайки с това агресия в обществото. Приемете правила и изисквайте спазването им. Няма правила - тогава търпете.

Ние като цяло не се борим за пуситата, ние се борим за себе си. За правото ни да живеем в страна, където правото не е подчинено на политическата целесъобразност. Където жестокостта не може да е норма, а отмъстителността е позорна. Считам постъпката на пуситата за безобразна, текстовете им за бездарни, не искам да живея в общество, където всеки глупак може да протестира в църквата или да реже кръстове, като онези от групата „фемен”. Но още повече не искам да живея в общество, което намирисва на талибани. Междувременно прочетох постинг във фейсбук, написан от доста образован монах, в който се казва, че Толоконникова (една от Пуси Райът) е истинска вещица и още: „А вие как мислите, че няма вещици ли?”

Но тук е виновна не само властта. Виновните са много, в това число и аз. На нас, вярващите ни е дарено такова щастие да бъдем с Христос, а ние нищо и никога не говорим за това. Ние се разследваме заговори, едни изобличават либералите, други – патриотите, с пяна на уста спорим за третостепенни неща, но защо толкова рядко, така вяло, така бездарно напомняме на света за себе си, за това че в центъра на световната история свети кръстът. Нищо не казваме за любовта и милостта, за прошката и жертвата.

Ние оставихме святото място да запустее. И сега какво се чудим.

uminskiy1Протойерей Алексий Умлински, духовник на гимназията „Св. Владимир”

Заявлението на Висшия църковен съвет излезе твърде късно

Аз следя процеса от самото начало и останах с впечатление, че присъдата не е свързана със защита интересите на Църквата, а с политическа репресия по отношение на тези жени. Като всеки християнин и аз, естествено, се отнасям с негодувание към техните действия, които в заявлението на Висшия църковен съвет са наречени кощунствени, и аз съм съгласен с това определение, но в самата присъда виждам само политическо-репресивно съдържание.

Струва ми се, че заявлението на Висшия църковен съвет дойде твърде късно. То трябваше да бъде направено веднага след тази безобразна акция, да я характеризира като кощунствена и да призове участничките в нея към покаяние, а най-важното – да им обясни защо не са прави. Съдейки по заявленията на тези жени в съда, се разбира, че те така и не са наясно както точно са направили…

Ако това беше направено в самото начало, Църквата нямаше да се окаже въвлечена в този политически процес. А сега, когато постфактум се прави това заявление, призивите към властта да прояви милосърдие остават почти незабележими на фона на обвиненията в кощунство.

Получава се така, че сякаш са произнесени две присъди. Осъждането от Църквата в кощунствени действия също е присъда, но на църковния съд. Такава присъда трябваше да прозвучи, но много по-рано. А сега се получава така, че след като жените бяха осъдени от държавата Църквата също получи възможност да ги осъди и се възползва от тази възможност.

Те вече си получиха наказанието, излежавайки половин година за постъпка, за която няма наказание в нашия Наказателен кодекс. Там няма член за защита на религиозните чувства, а има за разпалване на религиозна ненавист и вражда. Но те не призоваваха към религиозна вражда, а извършиха кощунствен акт срещу Църквата. Оценката на такива действия е точно в компетенциите на църковния съд. Той можеше да даде оценка, да призове към покаяние, и Църквата нямаше да се замеси в ситуация, при която делото се превърна в скандал, който нажежи обществото. Смятам, че присъдата нанася удар по интересите на Църквата, защото медиите я представиха в този съдебен процес като машина за репресии, каквато тя в същността си не може да бъде.

smirnov2Протойерей Дмитрий Смирнов, настоятел на храма „Благовещение” в Петровския парк

Трябва да се молим присъдата да е от полза за осъдените

Трябва да молим Бога присъдата де е от полза за осъдените и те да си направят изводи, угодни на Бога.

Те са още млади, не ми се иска душите им окончателно да бъдат погубени в озлобление.

Дай Боже да разберат своята неправота.

sorokin aПротойерей Александър Сорокин, председател на информационно-издателския отдел на Санкт-Петербургска епархия

Бог поругаван не бива

Аз съм повече опечален, отколкото радостен. Според мен една по-лека присъда в тази ситуация щеше да по-оправдана. Смятам присъдата за твърде тежка.

Всъщност всички вече доста изстрадахме в тази ситуация и на всички ни е доста дискомфортно. Особено ако отчетем, че всъщност този, когото искаха да оскърбят не е възможно да бъде оскърбен. Имам предвид Христос. Светините не могат да бъдат поругани, както е казано в Писанието. Бог поругаван не бива.

От християнска гледна точка, мисля, че може да се прояви не точно великодушие или милосърдие, но благоразумие. Не мисля, че тази присъда ще снеме напрежението и че ще бъде поставена точка.

Превод П. Спирова


Кратък адрес на настоящата публикация: https://dveri.bg/kckpq 

Разпространяване на статията:

 

 

И рече старецът...

Не търси съвършенството на закона в човешките добродетели, защото в тях няма да го намериш съвършен; неговото съвършенство е скрито в Христовия кръст.

Св. Марк Подвижник