Мобилно меню

Помагало

Проект в помощ на учителите по вероучение

Евангелски четива: Възкресяването на дъщерята на Иаир. Кръвоточивата жена (Лук. 8:41-56)

Евангелски четива: Възкресяването на дъщерята на Иаир. Кръвоточивата жена (Лук. 8:41-56)

Урокът е предназначен за курс по катехизис за възрастни. Трето ниво.

 

  1. Евангелието ни разказва за това Кой е Христос, какъв е, какво прави за хората.
  2. Днешното евангелско четиво съдържа две случки, разкрива ни съдбите на двама души и как животът им се променя след срещата им с Иисус Христос.  Ще разгледаме и двамата герои паралелно. За целта като групата ще се раздели на две групи. Всяка група отговаря на два въпроса:

 

Два разказа- две групи- два образа

 

1. Как ни описва Евангелието кръвоточивата жена. Каква е тя?                                                                       

1.      Как се разкрива образът на Иаир? Какъв е той

2. Като какъв се разкрива Христос при срещата с тази жена

2.      Какъв е Христос в отношението към Иаир

3. След това – обща задача за двете групи: Сравнение между жената и началника на синагогата.

Преди да започнат работа двете групи получават ориентири от учителя: 1 група -  какво е ритуална чистота и нечистота според еврейския закон; какъв е статутът на жената в еврейското общество.

2 група – какво представлява служението на началника на синагогата; какъв е статутът му в еврейското общество.

І.

1. Кръвоточивата жена –

  • нечиста според еврейския закон. Няма право да се докосва до други хора, защото и тях прави нечисти до края на деня. Жената се  срамувала да разкрие пред другите болестта си и това, че е нечиста. Свято и нечисто не трябва да се докосват. Кръвоточивата е нечиста. Ръцете на свещеника са нечисти след като е пипал свещените книги. Той трябва да се очисти преди да докосва профанни неща от ежедневието-
  • Действието й- нарушаване на закона и правилата за поведение.
  • Тя докосва края на дрехата – един от пискюлите (това да се освещават вещи в православната църква и те да носят духовна полза и изцеление според вярата на хората)
  • Жената се докоснала до Христос с вяра, а не просто се докоснала и допряла
  • открита, отворена към Христос и другите хора, разказва за страданието и изцелението си (за разлика от Иаир, който страда тихо, безмълвно).

 

2. Христос обръща внимание на действието на жената защото

-          освобождава я от страха и угризенията, че е похитила дара тайно

-          разкрива пред другите вярата й

-          дава я за пример за вяра и стремеж към Бога

-          Христос иска да общува лично с хората, не раздава анонимно благодат.

 

ІІ.

1. Началникът на синагогата Иаир –

 

  • Стои начело на култовата община. Не е свещеник. Не извършва богослужение. В центъра на дейността на синагогите е четенето на Свещеното Писание и изясняването му. Има и проповед.  Четат се молитви също от Стария Завет.
  • Иаир е чавк с положение и авторитет. Затова му се струва нормално Христос да дойде в дома му.
  • Проявява търпение
  • Мълчалив, сдържан.
  • Вярата му не може да се сравнява с тази на жената

 

2. Христос оставя заниманията си и тръгва с човека. Не го кара да чака, готовност да му помогне.

Рождество Христово
Грехопадение на човека

Коментари

 
No comments yet

 

© 2005-2016 Двери БГ и нашите автори. Препечатване - само при коректно посочване на първоизточника.