Мобилно меню

4.5949367088608 1 1 1 1 1 Rating 4.59 (79 Votes)

Ignati BogonosecИли за промяната на датата на Игнажден

През последните дни сред вярващите християни, а и в публичното пространство силно се коментира темата за преместването на датата на честване на богоносния свещеномъченик Игнатий с ден по-рано от възприетото от Православната църква, а именно: не на 20-ти, а на 19-ти декември. Пиша следващите редове, не само защото съм роден[1] на този толкова „разклатен“ празник и св. Игнатий Богоносец е мой покровител, но и защото останах изумен от „логичните“ обяснения на свещенослужители относно наложилата се календарна промяна. Дълг на духовенството е да учи правилно, а не да подплатява недоучеността на някои „отговорници“ с препратки към т. нар. Цариградски устав.

Често през годината се случва един или друг светийски празник да бъде засенчен от честването на някое значимо събитие от живота на Църквата. Това е неизбежно, защото е установено голяма част от тези празници да се празнуват през определени недели от годината, заради което са наречени „подвижни“ празници, т. е. без определена дата. Има и още немалко големи „подвижни“ празници, честването на които се предопределя от най-големия празник на Църквата – Възкресение Христово, който също е „подвижен“. В такива случаи уставът определя първенство да има „подвижният“ празник. Обикновено службата на дневния светец (светица, светци) се комбинира със службата на „подвижния“ празник, но понякога има указания, че неговата служба може да се отслужи заедно със службата от предходния ден или да се отслужи на следващия ден[2]. Разбира се, в зависимост от значимостта на чествания светец за определена енория или епархия тези указания могат да бъдат използвани само като напътствие, за да се прибегне към най-подходящото за въпросната църковна общност честване. При всички случаи обаче е указано, че независимо от подреждането на стихирите и тропарите паметта на дневния светец трябва да бъде обезателно отбелязана на отпуста на последованието в определения за честването му ден, което означава, че датата за това е непроменлива.

5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (17 Votes)

moni kexrovouniouЗа първи път български телевизионен екип това лято беше допуснат в девическия манастир „Успение Богородично“ - Кехровуни на гръцкия остров Тинос, където се съхранява десницата на свети Иван Рилски. Там екип от Регионален телевизионен център Благоевград получи благословение да се поклони и да разкаже за липсващата част от мощите на светеца, съхранявани в Рилската света обител – десницата на св. Иван Рилски. Екипът придружаваше Неврокопския митрополит Серафим, който беше на поклонение на остров Тинос.

Според изследвания на руски и гръцки учени свещената десница на българския светец, която от края на 10 в. е била в руския град Рилск, е пренесена преди повече от столетие (по-вероятно през 18 в. - б. р.) в Гърция. Монахинята Юлиания, игуменка на манастира „Успение Богородично“, разказва: "Десницата е донесена от един монах – Гавриил от остров Сирос - и подарена на тогавашната игуменка Теодосия Кардици. Но точно кога, не ми е известно. Със сигурност обаче зная, че целебната ѝ сила е помогнала на много хора.”

Според архимандрит Яков, служащ в храма "Св. Богородица Благовестница" на о. Тинос, свети Йоан от Рила е символ на духовното единство между българи и гърци. Той е послание за любов, разбирателство и приятелство между нашите народи.

4.8518518518519 1 1 1 1 1 Rating 4.85 (27 Votes)

m 3Статия под това заглавие помести в гръцкия православен сайт Romfea.gr Фтиотидският митрополит Николай (седалище в гр. Ламия). Митрополитът отбелязва, че от януари 2011 г. е в сила „наказателната“ мярка на държавата да се ръкополага само 1 нов свещеник на мястото на десет пенсионирани. Това е довело до много тежък недостиг на свещеници в Гръцката православна църква, Критската църква и епархиите на архипелага Додеканези (Крит и Додеканезите са под цариградска юрисдикция, но се издържат от държавния бюджет на Гърция – б. р.). Това е изключително голямо изпитание не само за Църквата, но и за самия народ, който се лишава от енорийски свещеници и техните пастирски грижи. Според митрополита през изминалите 5 години вече са се опразнили стотици селски енории и няма надежда да бъдат заети от нови свещеници.

За оправдание тогава била изтъкната икономическата криза. И пет години ръководството на Църквата е изчаквала да се променят нещата, още повече че преди десетилетия Гръцката църква е предоставила на държавата голяма част от своите недвижими имоти, за да може да оземли православните бежанци от Мала Азия.

Ние сега не бихме имали възражения, казва още Фтиотидският митрополит, ако същите ограничения бяха направени и за другите области, които се финансират от държавния бюджет, но за съжаление там няма ограничения и заявява: „Не трябва да се лъжем, че ще се върнем към положението преди 2011 г. относно назначаването на енорийски свещеници. Държавата планира реорганизация на държавата, в която, както изглежда, Църквата не се разглежда като необходимост". И продължава: „Народът иска свещеници, има и кандидати за ръкоположение, но не можем да ги ръкоположим, защото държавата е затворила вратата за тях. Числото на щатните бройки е фиксирано законово във всяка епархия“.

Като отбелязва, че само в неговата епархия има 70 незаети места на енорийски свещеници, митрополитът подчертава: „Ограничаването на броя на енорийските свещеници означава ограничаване на ролята на Църквата в обществения, националния, културния и духовния живот“.

Бел. ред.: Като архимандрит и директор на богословското общежитие на Гръцката църква в Атина о. Николай Протопапас издава житие и служба на св. Иван Рилски на гръцки език, съставена от Александър Мораитидис.

4.8518518518519 1 1 1 1 1 Rating 4.85 (27 Votes)

48a- Автор сте на книгата „Там, където Бог не се вижда”, в която описвате случаи на хора с тежки съдби, като казвате, че Бог присъства действено в живота им. Затрогващи са мислите ви по повод самолетната катастрофа с кипърския самолет над Атина през 2005 г., в която загинаха всички пътници. Казваме: там, където Бог не се вижда. А къде може да кажем, че Бог се вижда?

- Има една книга, която се казва „Зад нас стои Бог”. Бог се вижда чрез някои знаци в живота ни. Там, където медицината казва край, чрез молитвата идва решение. Там е по-ясно различимо присъствието на Бога. В моята книга обаче се говори за други неща, най-вече за моментите, в които изглежда сякаш Бог не съществува, когато молитвите накрая не се сбъдват, когато някое трагично събитие поражда огромни съмнения в нас, като споменатата самолетна катастрофа. А тя стана в навечерието на празника Успение Богородично! Кой бог на  човешката логика би позволил този самолет  да падне, да умрат хора, да се опечаляват семействата им? Аз ходих в Паралимни, Кипър, и отслужих панахида... Три семейства загинаха: първото - родители с три дечица,  второто -  родители с две дечица и третото семейство с две  деца с един оцелял. И всичките 12 дядовци и баби бяха живи. Кажете ми, как богът на  религиозните хора, на закона, на правата, да поправи това?  По никакъв начин не може. В тези моменти Бог не се вижда.

4.6842105263158 1 1 1 1 1 Rating 4.68 (76 Votes)

Vladika Serafim SobolevЗавърши набързо работата си смесената комисия за поготовката на прославянето (канонизацията) на Богучарския архиепископ Серафим (Соболев). В нея взеха участие архиереи, клирици и университетски преподаватели-богослови от БПЦ-БП и РПЦ-МП. Както сме свикнали да виждаме в такива случаи, всичко беше предварително подготвено от руската страна и независимо от фактическата невъзможност на Волоколамския митрополит Иларион (Алфеев) да участва в работата на комисията, бързо се стигна до заключителния документ (който кой знае защо се нарича „финален“).

Две и дори три неща правят обаче впечатление в цялата тази работа. Първо, нашата църква не използва възможностите и познанията на доц. свещ. д-р Стоян Чиликов, преподавател в богословската специалност на Пловдивския университет „Преп. Паисий Хилендарски“, който именно е изследвал житието и дейността на светия по живот владика Серафим. И това „изключване“ станало, защото един митрополит лично не долюбвал учения отец-доцент. А доколкото знаем, Светият Синод се състои от 15 души, при това негов председател е патриархът, а не отделен митрополит, колкото и амбициозен да е той.

Второ, в заключителния документ има един израз, който обосновано повдига въпросителни, а не им се дава никакво обяснение. Там се говори за „оспорваните въпроси, свързани с живота и дейността на архиепископ Богучарски Серафим (Соболев)“. Какви са тия оспорвани въпроси, доколко основателни са те и как са били заобиколени? Има ли нещо смущаващо, което се прикрива, или става дума само за някакви клевети от онова време? След такива изрази трябва да се дава и пояснение – от истината никой не губи.

 

104436362 555801255082665 8408151784969210671 n

[Какво представлява проектът?] [За кого е предназначено изданието?] [Kое прави това издание различно?] [Как можете да помогнете:]

 

И рече старецът...
Душо моя, търси Единствения... Душо моя, ти нямаш никакъв дял със земята, защото ти си от небето. Ти си образът Божи: търси своя Първообраз. Защото подобното се стреми към подобно.
Св. Тихон от Воронеж