Ексапостиларий или светилен
- Детайли
- Иван Димитров
За хората, запознати с църковнопевческите текстове, двете понятия са известни. Те означават едно и също: кратък молитвен текст, от една строфа, който се пее на утринната след канона и преди „Всякое дихание“ и последващите стихири (за незапознатите – това е към края на утринната). За някои от читателите може да е по-ясно да се каже, че ексапостилариите (светилните) се пеят след „Честнейшую“, но трябва да се знае, че всъщност „Честнейшую“, песнопението в чест на св. Богородица, се вмъква преди 9-а песен на канона, който именно е важната структурна част от утринната.
И така, светилният (ексапостиларият) е самоподобно песнопение (т. е. притежава своя собствена мелодия, „подобна на себе си“, съответно независеща от последователността на гласовете на византийското осмогласие). Въпросната мелодия е в два вида – на 2-ри и на 3-ти глас, като тези мелодии са основни; макар понякога да се посочва „подобен“, т. е. образец, по подобие на който се изпълнява текстът на даден светилен (както е и при други видове песнопения), тези „подобни“ са винаги леки вариации по двете неизменни основни мелодии на светилните.
Служба в Неделя на хананейката и на св. Кирил Славянобългарски
- Детайли
- Свещеник Траян Горанов, Великобритания
Служба в Неделя на хананейката, 14 февруари 2021 г. Глас 3
Успение на св. Кирил Славянобългарски
В събота вечер на вечерната
Господи, воззвах (Пс. 140:1-2), гл. 3:
Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе; побързай към мене; чуй моя глас, когато Тебе призовавам, чуй ме Господи!
Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян; издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме Господи.
Стих: Изведи от тъмница душата ми, за да славя Твоето име! (Пс. 141:7а)
Чрез Твоя кръст, Христе Спасителю, се унищожи властта на смъртта и се премахна измамата на дявола, а човешкият род, спасен чрез вярата, всекидневно Ти поднася песен.
Служба за св. Харалампий на български
- Детайли
- Свещеник Траян Горанов, Великобритания
Служба за св. свещеномъченик Харалампий (89 - 202 г.)
ВЕЧЕРНА СЛУЖБА
Господи, воззвах (Пс. 140), глас 6:
Господи, извиках към Тебе, чуй ме. Послушай ме, Господи. Господи, извиках към Тебе; побързай към мене; чуй моя глас, когато Те призовавам, чуй ме, Господи!
Да се възнесе молитвата ми пред Тебе като тамян; издигането на ръцете ми да бъде като вечерна жертва, чуй ме, Господи.
Стихири на 6, подобен: Всю отложи́вше
Стих 6: Господи, ако Ти забелязваш беззаконията – кой ще устои, Господи? Но в Тебе е прошката. (Пс. 129:3)
На Владиката от младини си бил напълно отдаден и си Го пожелал, и си следвал вярно стъпките Му. Очистен от всякакви греховните страсти, обогатил си се чрез божествената благодат, за да лекуваш всички болести и да вършиш славни чудеса. Когато си бил призован да свидетелстваш за Христос, Пожертвалият се на кръста ти даде сила да останеш непреклонен при всякакви наказания и мъчения. Него усърдно моли за нашите души.
Лозето на вдовицата, танцът на новата Иродиада и дръзкото смирение на новия Йоан
- Детайли
- Сергей Шарапов
Опит за актуален прочит на библейските сюжети
„Отново беснее Иродиада, отново се вълнува, играе и беззаконно иска от Ирод главата на Иоан Кръстител. Отново Иезавела, отново се вълнува, играе и беззаконно иска от Ирод главата на Иоан Кръстител. Отново Иезавел замисля да похити лозето Навутеево и да прогони от планината свети Илия“.
С тези думи започва един от известните паметници на книжнината от ранното Средновековие – Словото за отсичането на главата на св. Пророк, Предтеча и Кръстител Господен Йоан. Предполага се, че е произнесено в храма „Света Софѝя“ в Константинопол, сегашния Истанбул, в началото на пети век. Прието е за автор на словото да се смята знаменитият православен патриарх от онова време – архиепископът на Константинопол Йоан Златоуст.
А сега да сменим тоналността и да се потопим в текста.
Събралите се в храма „Света Софѝя“ лесно разчитат сигналите на своя архипастир. Светото Писание не се възприема като сборник от пропити с миризма на нафталин легенди за някакви полумитологични герои от древността. То къса от сърцето ни, нахлува в случващото се с нас тук и сега.
Служба за неделя след Сретение Господне
- Детайли
- Свещеник Траян Горанов, Великобритания
Утринна
Глас 2, утринно евангелие 2
На Бог Господь:
Възкресен тропар, глас 2:
Когато слезе при смъртта, Живот безсмъртни, тогава умъртви ада с блясъка на Божеството; а когато и умрелите възкреси от преизподнята, всички небесни сили викаха: Животодателю, Христе Боже наш, слава на Тебе! (2 пъти)
Слава, И ныне, тропар на Сретение Господне, глас 1: Радвай се, благодатна Богородице Дево, защото от тебе изгря Слънцето на правдата – Христос Бог наш, Който просвещава намиращите се в мрак. Весели се и ти, старче праведни, приел в обятията си Освободителя на душите ни, Който ни дарява възкресение.
Малка ектения: Защото Твоя е властта и Твое е царството…
Първи седален, глас 2:
Благообразният Йосиф сне от дървото пречистото Твое тяло, обви го с чиста плащаница, покри го с благоухания и положи в нов гроб, но на третия ден Ти възкръсна, Господи, като дари на света велика милост.
[Какво представлява проектът?] [За кого е предназначено изданието?] [Kое прави това издание различно?] [Как можете да помогнете:]