Свещица пред вечния огън
Поръчки тук:

3 users and 2536 guests online
 
Вход чрез Facebook




 

Какво е отношението на Църквата към т. нар. семейни констелации

User Rating:  / 40

mondeley 2Въпрос: какво е отношението на Българската православна църква към създадената от германския богослов Берт Хелингер духовна терапия „Семейни констелации”?

- Здравейте, консултирахме се с лекар-експерт от Центъра за проучване на нови религиозни движения, тъй като зависимостта, която Берт Хелингер и неговите последователи създават, е от типа на религиозните гуруистични зависимости в редица нови култове.

Хелингер е германец, бивш римокатолически монах и свещеник, живял сред зулусите в Южна Африка. Там той изучава задълбочено шаманската практика, която има голямо влияние върху метода му. Името Берт не е кръщелното му име, а е съкращение от свещеническото му име. Отношението ни към него обаче няма нищо общо с факта, че той е (бивш) римокатолик. Всъщност Берт Хелингер – по типа на т. нар. „холистична медицина” – решава да експлоатира идеята за холистична психология и създава свое разбиране за болестите и проблемите в семейството.

Привържениците му определят метода на Хелингер като „мястото, където шаманизмът и психотерапията се срещат”. Неслучайно контактите на практикуващите го терапевти у нас с подобни „специалисти” от Южна Африка са много активни.

Продължение: Какво е отношението на Църквата към т. нар. семейни констелации

За причастието през Светлата седмица

User Rating:  / 51

pri4astieПрез Светлата седмица не всички свещеници благославят вярващите да приемат причастие, тъй като вече никой не пости. Може ли да се причастяваме през тези дни, отговаря Волоколамски митр. Иларион (Алфеев).

Смятам, че свещениците, които не благославят хората да се причастяват на Пасха, допускат много груба грешка. Защо? Защото литургията се служи, за да се причастяват вярващите.

По време на Великия пост в понеделник, вторник и четвъртък не се служи литургия. И това означава липса на възможност за причастие, което е знак за покаяние и пост. А фактът, че уставът предписва през Светлата седмица да се служи всеки ден литургия, означава именно, че хората са призовани всеки ден да се причастяват.

Продължение: За причастието през Светлата седмица

Какво е да си богослов според Православието?

User Rating:  / 37

82Въпрос: Какво е да си богослов според Православието? Има една известна мисъл на Евагрий Понтийски, че който истински се моли, той е богослов. Какво означава това и как се хармонизира с твърдението, че има само трима богослови (Симеон Нови, апостол Йоан и Григорий Богослов). Какви са различните аспекти на понятието „богослов” и каква е разликата (ако има такава) с католическо-протестантското схващане по този въпрос? Благодаря!

На вашия въпрос може да се даде кратък, както и пространен отговор. Краткият е, че днес обществото в това число и църковното нарича богослов човека, който има богословско образование, тоест познава историята, развитието и съдържанието на православното богословие, както и на инославните изповедания. Т.е. според формалните, светски критерии богословът е професионалист по отношение на църковната материя и учение. Това е разбирането и на католиците и протестантите по въпроса - тоест, богослов е човек, който е изпълнил формалните критерии за рационално усвояване на определена материя, специалист.

Продължение: Какво е да си богослов според Православието?

Въпрос: Защо „Църковен вестник” нарича противниците на архонтството „врагове на Църквата”?

User Rating:  / 85

250px-Cimabue01В редакцията на Двери пристигна следният въпрос на читателката И. Христова, която е смутена от съдържанието на последния брой на Църковен вестник, съдържащ апология на архонтството. Недоумението на читателката е следното:

Натъкнах се на един парадокс в патриаршеския сайт, който се позовава на официоза на БПЦ - Църковен вестник. Тук пише, че за (оня) който не одобрява архонтството, важат Христовите думи: Kойто не е с Мене, той е против Мене (Лука. 11:23). Но ние знаем, че двама митрополити - Варненският Кирил и Неврокопският Натанаил, са против въвеждането на архонтството. А според предаването Вяра и общество и патриарх Максим е против. Та се чудя, редно ли е Патриаршеският сайт строго да мъмри, да не кажа отлъчва, патриарха и двама митрополити!? И да ги нарича врагове на Църквата, които предприемат неявно и особено лукаво гонение срещу нейните изяви и разпространение в света, представяйки се дори за горещи нейни членове, които се борят за „истина и правда. Някак нередно ми се вижда...

Продължение: Въпрос: Защо „Църковен вестник” нарича противниците на архонтството „врагове на Църквата”?

Защо наричаме православния свещеник “отец”

User Rating:  / 39

ag-arsenios-kappadokis-geron-paissiosПсихологически е разбираемо желанието на протестантските проповедници да уличат православните във възможно повече грехове и нарушения на библейските заповеди. Това е обяснимо, но едва ли е оправдано по християнски вторачването в греха и крайно негативното тълкуване на непонятните действия на другите християни. Сред тези упреци най-странният е обвинението към православните, че наричат свещениците си отци, въпреки ясните думи на Спасителя: И никого на земята недейте нарича свой отец, защото един е вашият Отец, Който е на небесата (Мат. 23:9). Както и в случая с иконопочитанието, протестантите хвърлят като камък по православните този библейски цитат, който обаче чупи и техните собствени прозорци. Ако те действително настояват на буквалното разбиране и приложение на старозаветната забрана за изображенията, то е редно първо да унищожат всички свои илюстровани издания и фотоалбуми, а след това да критикуват православните икони. Ако пък действително вярват, че никого не бива да наричаме отец, то нека започнат религиозно-езикова реформа в своите собствени домове и да забранят на своите деца да наричат бащите си татко. Ако протестантският лидер сам се обръща към баща си по този начин, ако в своите проповеди вмъква пасажи от типа както ме е учил моят баща (отец)…, ако призовава своите енориаши да изпълняват библейската заповед почитай баща си и майка си – то той трябва да бъде по-внимателен в критиката си към православните. Ако в семейството обръщението отец запазва своето право на живот, то нима са виновни православните, че чувстват Църквата като свое голямо семейство и изнасят и извън своите домове семейните, ласкави думи (отче, майко, брате, сестро)?

Продължение: Защо наричаме православния свещеник “отец”

Трябва ли да постят болните?

User Rating:  / 20
1_21.jpgИмам въпрос относно взимането на причастие и постенето. Болна съм от две генетични анемии - таласемия минор и глюкозо 6-фосфатна недостатъчност и не мога да постя, тоест, трябва да се храня пълноценно всеки ден. Има ли изключения за хора като мене или не?

Здравейте,

Преди всичко, приемете топлото признание и радостта на екипа ни от вашия стремеж към истински благословен живот в Христос, който не може да е пълноценен без редовно участие в Неговите тайнства и на първо място - в причастието. Чрез него сам Спасителят живее в нас и ни прави участници в Своята вечност, дарява ни желание и възможност все повече да се уподобяваме на Него, в Неговата любов и святост, и също ни дава все по-реално осъзнаване на недостатъците ни, заедно с все по-истинско покаяние и стремеж към промяна.

Продължение: Трябва ли да постят болните?

Защо мъжете и жените в някои храмове стоят разделени?

User Rating:  / 27
1_59.jpgОт античността има свидетелства за схващането, че по-голяма ценност има "дясното", вкл. дясна ръка, десен крак, дясно око дори (виж Мат. 5:29). Това се е запазило и доднес, когато поставяме уважавания от нас човек от дясната си страна, като ние му заставаме отляво. Това е засвидетелствано и в Стария Завет на Библията (3 Цар. 2:19).

В православното богослужение подреждането на свещенослужителите по старшинство става също при спазване на принципа: дясно-ляво-дясно-ляво и т. нат. Явно това е дало и основание за такова подреждане на вярващите, когато те се разделят по пол. В едно патриархално по своя произход общество дори не прави впечатление, че по този начин на мъжете се дава предимство. Същото е и с "изпращането" на жените на балкона на храма, което между другото има паралел и в традицията на разделяне на вярващите в джамията, макар ислямът да се е появил с 6 века по-късно от християнството.

Вероятните интерпретации на това явление на подреждане на мъже и жени в православния храм с притчата за Страшния съд и разделянето на добрите (с метафора - овците) отдясно и лошите (метафорично - козите) отляво (Мат. 25:33) е насилване на текста.

За мене като християнин (мъж) наистина е проблем дори пропускането на мъжете по-напред при взимане на причастие или дори на нафора. Направо е нелепо и обяснението, че жените трябвало да си покриват главите и раменете, а и да не излизат напред пред мъжете, защото съблазнявали мъжете. В крайна сметка тези "мъжки" обяснения не взимат предвид реалността, че и жените се съблазняват от мъжете. Въпросът е наистина затова ли сме отишли в храма и не можем ли да въздържим погледа и мисълта си поне в храма от такива съблазни? Естествено, въпросът е риторичен.

Възможно ли е да се спасиш само чрез кръста на неосъждането

User Rating:  / 16
1_5.jpgЗдравейте, казват, че всеки, който се е спасил, е вървял по тесния път на разпъване на страстите. Но в същото време чувам - не осъждай и няма да бъдеш осъден. Може ли да се спаси някой, който реши да носи кръста на неосъждането, но едновременно с това не води борба със страстите си? Попаднах на разказ за един работник в манастир, който се спасил само заради това, че е спрял да осъжда ближния си. Той решил, че борбата с другите страсти не е по силите му и се хванал за тези думи и така завършил живота си. След смъртта му монасите се молили за душата на този човек, предполагайки, че тя ще бъде отхвърлена от Бога и получили откровение, че той е спасен, само заради носенето на този кръст. Това ме обърква, как е възможно след като в царството Божие няма да влязат блудници, пияници, крадци, убийци и т.н.

Отговор:
Здравейте, хората сме така устроени, че не може да решим и да поемем някой кръст. Не е въпрос на решение, а на възможности. За такива случаи важи желязно правило - в духовния живот удряме спирачките не където искаме, а където можем. С други думи, ние може да решим нещо, но ще го направим не според решението си, а според духовната си зрялост и сили. Затова са чести духовните ни катастрофи. Когато осъзнаем и признаем действието на това правило, започваме да развиваме усет за смирение. Отнесено към кръста на неосъждането това означава, че да не осъждаме не е въпрос на желание, а на духовна сила. За да е придобил този дар на неосъждането, човек е изминал доста път - познавайки себе си, а това значи смирявайки се. Затова не е възможно, човек да тъне в страсти и в същото време да е способен да не осъжда другите. Ако съзнателно е решил да върви по широкия път, то това означава, че у него липсва любов към Бога. А щом липсва любов към Бога няма как и да се смири. А щом не е смирен, не може да не осъжда. Може да си внуши, че не осъжда другите. Както често правим днешните християни. Но това остава едно лъжливо неосъждане, на ментално ниво, самите себе си мамим, че не осъждаме, докато сърцата ни казват друго, но поради липса на духовен опит и себепознание не си го признаваме. За Бога е важно неосъждането в сърцето, другото не го признава.

Продължение: Възможно ли е да се спасиш само чрез кръста на неосъждането

Член на Църквата ли е човек, който никога не е приемал св. Причастие?

User Rating:  / 51
1_83.gifВъпрос на М. Паунова: Ако човек никога не е приемал причастие, значи ли, че той не е член на Църквата?

Здравейте, ако човек, който е православно кръстен, не е приемал никога през живота си св. причастие, то това означава, че той не се е възползвал от това, което му дава кръщението. В такъв смисъл той е християнин, който не живее вярата си и само формално е член на Църквата. Кръщелната благодат обаче, която му е дадена в тайнството, никой не може да му отнеме. Дори упорството в греха и съзнателното отделяне от Църквата, пак не заличава тази благодат - която е всъщност залог за връзката му с Христос. Тя обаче остава неоползотворена, пренебрегната от човека и затова не му носи спасение. А спасението означава установяване на връзка с Христос, която започваме да развиваме сега, в този живот и продължаваме във вечността. Ако не приемаме св. Причастие, а сме християни, то връзката ни с Христос става твърде проблематична и според духовните закони, открити ни в Църквата, тя е дори невъзможна. Разбира се, знаейки това, ние не бива да се наемаме да отсъждаме за наличието на връзка с Христос у някой наш ближен или за нейната липса, защото при особени обстоятелства Бог е силен да прояви снизхождение и да спаси човека, когато и както Той иска.

Продължение: Член на Църквата ли е човек, който никога не е приемал св. Причастие?

Как мога да се включа към някой църковен хор?

User Rating:  / 31
1_3.jpgВъпрос на г-жа Маркова: Бих искала да попитам, дали има възможност за непрофесионалисти да се включат към някой църковен хор в София? Трябва ли задължително да е преминат обучителен курс? Към кого мога да се обърна?

Отговор:
Здравейте,
Можете да проверите във всеки храм, където има дамски/женски хор. Те са два вида: 1) с платени хористи, чиято численост не може да се увеличава повече от предвидените по бюджета на храма средства, а и за такъв състав кандидатката трябва да познава вече църковните поснепония и да се включи веднага в изпълненията на богослуженията, само след 1-2 спевки;

2) на доброволни начала, като в този случай равнището на изпълнение често е по-ниско, няма заплащане (най-много една поклонническа екскурзия на годината за сметка на храма до някой манастир), но пък по принцип местата не са ограничени от бюджета.

Продължение: Как мога да се включа към някой църковен хор?

Плаща ли се данък недвижими имоти за земя и построените върху нея параклис и камбанария?

User Rating:  / 5
1_2.jpgВъпросът Ви е: Следва ли да се заплаща Данък недвижими имоти за следните недвижими имоти: земя и построените върху нея параклис и камбанария? Камбанарията е отделна сграда, с обособен в нея павилион за продажба на свещи и църковна книжнина.

С оглед представената фактическа обстановка, изразявам следното становище:

По смисъла на чл. 11 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, данъчнозадължени лица по отношение на данъка върху недвижимите имоти са собствениците, концесионерите и лицата, в полза на които е учредено вещно право на ползване /вещноправните ползватели/, на облагаеми с данък недвижими имоти.

В чл. 24 ал. 1 на ЗМДТ са указани случаите, при които данъчнозадължените лица са освободени от заплащането на данък върху недвижимите имоти. Съгласно точка 9 на този член от заплащането на данък върху недвижимите имоти се освобождават молитвените домове на законно регистрираните вероизповедания в страната. Съгласно алинея 2 от същата разпоредба освобождаването от ДНИ за молитвените домове се прилага при условие, че имотите не се ползват със стопанска цел, несвързана с пряката дейност на регистрираните вероизповедания.

В Закона за Вероизповеданията е визирано, че вероизповеданията могат да откриват за своите нужди обредни, молитвени или богослужебни домове за публични религиозни обреди и служби в собствена или в наета от религиозната институция или местно поделение сграда или нейно помещение /чл. 12, ал. 1 и ал. 2 от Закона за вероизповеданията/. В чл. 23, ал. 1 на този специален закон е указано, че регистрираните вероизповедания имат право за своите нужди да произвеждат и продават вещи, свързани с богослужебната им дейност, ритуали и обреди и тези сделки не следва да се разглеждат като търговски по смисъла на Търговския закон.

Продължение: Плаща ли се данък недвижими имоти за земя и построените върху нея параклис и камбанария?

Как да спазвам Коледните пости?

User Rating:  / 8
1_55.jpgВъпрос: Имам желание да направя коледните пости и този път да бъде както православната църква повелява. До сега съм постила, но на своя глава. Знам, че седмица преди началото на постите се заговява, но това е информация от моя приятелка. Как мога да разбера какво се прави по време на пости. Единственото, което намирам като информация, е какво поведение трябва да има вярващият. Аз се въздържам, както и трябва, но останалите неща не мога да открия като информация - кога и какво се яде например, кога се ходи на литургии с изключение на неделния ден. Искам да се запозная с повелите на Православната църква, но ми е малко трудно.

Отговор: Здравейте, прекрасно е намерението ви да участвате пълноценно в живота на Православната църква. Коледните пости, както сигурно вече знаете, започват на 15 ноември, продължават 40 дни и свършват на 24 декември - Бъдни вечер включително. Заговяването всъщност е последното вкусване на непостна храна преди поста (говеенето), както и постепенното (поради здравословни, а не религиозни причини) връщане към нормалния хранителен режим след поста. Така че няма "едноседмично заговяване" преди коледния пост. Можи би вашата позната се е объркала по аналогия с Великия пост, който е малко по-продължителен от Коледния и преди същинското му начало има една седмица, която се счита за подготвителна - т.нар. Сирна седмица, когато християните вече не ядат месо, но не се въздържат от млечни продукти, яйца, масло и т.н. При коледните пости сирна седмица няма. Коледният пост се нарича още Рождественски, а също и Филипов по името на св. апостол Филип, в чийто ден 14 ноември бележи началото на поста. За разрешените храни може да прочетете в църковния типик на БПЦ тук.  

Продължение: Как да спазвам Коледните пости?

Какво е отношението на Църквата към сънищата?

User Rating:  / 27
1_65.jpgЗдравейте, Църквата се отнася към сънищата трезво и призовава хората, които й вярват, да се отнасят към тях по същия начин. В Библията има много места, където се говори за съня, за природата на сънищата, за различните видове сънища и т.н.  От тях става ясно, първо, че Църквата от най-древни времена познава естествените причини за появата на съня и никога не е споделяла примитивните езически представи за сънищата, които се съдържат дори в творенията на известните антични философи, които считали сънищата за еманации на предметите, техни финни образи, носещи се като мъгла из въздуха, които влизат в душата чрез дихателните органи. Както Библията, така и ранните св. Отци говорят за естествените причини за появата на сънищата, които се коренят в разумната способност на душата, в паметта и човешкото въображение, отчитат здравословното състояние на човека и т.н. Едновременно с това Църквата има ясно съзнание за естеството на човешката душа, която се родее с духовния свят и е изложена на неговото влияние, както в будно състояние, така и в по-силна степен по време на сън. По време на сън душата може да бъде изложена на влияние от демоните и в по-редки случаи да получи откровение от Бога.

Продължение: Какво е отношението на Църквата към сънищата?

Може ли жена в месечен цикъл да влиза в църква?

User Rating:  / 77
Въпрос на Р. Трайкова: Може ли неразположена жена да влиза в църква?

Здравейте, отговаряме ви с отговора на св. Григорий Велики, изпратен на първия епископ на Англия Августин. Отговорът на св. Григорий е запазен в хрониката на Беда Достопочтени:

Августин, първи епископ на англите до Римския първосветител Григорий. (Св. Григорий Велики, Двоеслов)

Може ли бременна жена да бъде кръстена и колко време, след като роди, тя може да влиза в църква? След колко време детето може да приеме св. кръщение, за да се предвари възможна смърт? И след колко време мъжът й може да влиза с нея в сношение и дали тя може да влиза в църква или да приема св. причастие по време на месечните си?

03_12_sv_Grigorij_Veliki.jpgСв. Григорий Велики:

Брате мой, не се съмнявам, че ми задаваш тези въпроси, и вече сам си намерил техния отговор. Не се съмнявам, че ти просто желаеш моят отговор да потвърди твоите мисли и предчувствия. Всъщност, защо бременна жена да не може да бъде кръстена, след като нейната бременност не е грях в очите на Бога? Нали когато нашите праотци съгрешиха в рая, те се лишиха от безсмъртието, дарувано им от Бога, но Той не пожела заради този грях да изтреби цялото човешко племе. Като лиши мъжа от безсмъртие за неговата постъпка, Бог му остави мъжка сила за продължение на рода. Така че защо това, което е било дарувано на човека от Самия Бог, трябва да препятства приемането на благодатта на св. кръщение? Би било крайно неразумно да поставяме тайнството, изглаждащо всяка вина, в зависимост от такива причини.

Продължение: Може ли жена в месечен цикъл да влиза в църква?

Какъв е постът на кърмещите майки?

User Rating:  / 43
1_82.jpgВъпрос на М. Гущанова: Въпросът, който спешно ме интересува, е за поста на кърмещите майки. Постих с олио първата седмица, но като чe ли ми намалява кърмата и затова се обръщам към вас за съвет. Аз съм от Попово, а тук строг  пост и Причастие са неразделни и извън годишните пости на Църквата.


Здравейте, Мария!

Може би на въпросния свещеник никога не са му споменавали, че енергийните и хранителни нужди на майката по време на кърмене са много по-големи, отколкото по време на самата бременност. Просто не ми се иска да си представям как може и да е наясно, но вместо да направи всичко възможно да спести на една кърмачка всякакъв допълнителен стрес, той нарочно ви възлага такова допълнително бреме. Да не говорим, че причастието по никакъв начин не е обвързано със строгостта на постенето, както и че целта на поста е да помага на хората да се молят и да ги приближава до Бога, а не да излага на риск здравето на когото и да било. Как си представя въпросният свещеник, че от вас ще се излъчва спокойствие и любов към бебето ви, когато се притеснявате за кърмата си! Би трябвало да е точно обратното - дори да искате да постите строго, той да се постарае да ви убеди, че първата ви отговорност е детето и тъкмо през този период да ви насърчава да се причастявате редовно. Мирът в семейството също е по-важен от строгостта на поста. За какъв мир можем да говорим, ако мъжът ви и вие сте на тръни заради "активизма" на свещеника и се притеснявате за храненето на детето.

Продължение: Какъв е постът на кърмещите майки?

 



Не сте регистрирани в системата.

Нашите партньори

Neterra


Копирането на статии от "Двери на Православието" в други Интернет сайтове е разрешено единствено при коректно посочване на първоизточника.