Свещица пред вечния огън
Поръчки тук:

Карикатури

3 users and 1953 guests online
 
Вход чрез Facebook




 

Урок-презентация за св. Братя Кирил и Методий

User Rating:  / 36

978987Урокът е предназаначен за ученици от началния етап. За тях това е една от първите срещи с личността и делото на св. Братя Кирил и Методий. Целта на урока е децата да се запознаят с причините за създаването на славянската азбука и писменост, както и с подвига на св. Братя по тяхното създаване и отстояване.

В урока не се акцентира върху другите събития от живота на св. Кирил и Методий – подробности от житейския им път, техните мисии, пътуванията в Западна Европа, заточението на св. Методий, и събитията около смъртта им. В центъра е поставено делото им на създатели на славянската азбука, превода на книгите и обучените на техните последователи. По този начин учениците биха разбрали смисъла на почитта, която им се отдава като на създатели на културата и литературата, на която и те са съпричастни. Тази информация е съобразена с нивото на учениците в началния курс и представлява необходимата база, върху която в по-горните класове децата могат да надграждат знания за делото на св. братя и да се запознаят по-подробно с техния живот.

Продължение: Урок-презентация за св. Братя Кирил и Методий

Урок-презентация за св. Георги Победоносец

User Rating:  / 15

93267Урокът, посветен на св. Георги, е предназначен за ученици от 5 клас. В него са включени освен житието на светеца още и различни аспекти, свързани с личността и почитането на св. Георги. Предвидена е връзка с почитането на светците воини, начините на изобразяването им в православната иконография, главните манастири, посветени на св. Георги, чудотворните икони на светеца, народните обичаи, примерът на св. Георги за храброст и мъжество, залегнали в основата на традициите и честванията на паметта му - ден храбростта, военният парад, ордените за храброст и др.

Заниманието е подготвено за ученици, които са изучавали религия в продължение на пет години (тук). Презентацията е подготвена като базов инструмент. От една страна, той може да се използва директно, така както е замислен, композиран и осъществен от автора г-жа Руска Тошева. От друга, може да послужи като илюстративен материал в обучението по Български език и литература в 5 клас или за обучение по вероучение в неделните училища. Презентацията позволява обемът и учебното съдържание на урока да се подбират от учителя според нивото на учениците.

Продължение: Урок-презентация за св. Георги Победоносец

Най-голямото чудо на света

User Rating:  / 7

3Чудото на Христовото Възкресение остава загадка за хората, но това, което знаем, е че чрез него ставаме съпричастни на вечния живот, дарен ни от Спасителя. Колко по-сложно е да обясним на децата същността на най-голямото чудо на света - как Бог става Човек, умира и възкръсва заради нас, човеците.

Предложеният тук урок е разказ за Христовото Възкресение, така както смятаме, че биха го разбрали децата - като Божие чудо, което не се нуждае от особено човешко обяснение.

Урокът е предназначен за ученици от предучилищната група и първи клас. Затова в слайдовете е предвиден съвсем малко текст, а акцентът е поставен върху изображенията. 

Продължение: Най-голямото чудо на света

Празникът на Христовото Рождество

User Rating:  / 13
Урокът-презентация, посветен на Рождество Христово е предназначен за ученици от началния етап на среднообразователното училище, както и за неделни училища. Целта на урока е децата да се запознаят със съдържанието на празника Рождество Христово, като се направи връзка между съвременното празнуване с реалното събитие, станало през повече от 2000 години във Витлеем. Така учениците ще могат да осмислят Рождество Христово чрез днешното му  преживяване и отбелязване. По този начин ще се наблегне на християнското послание на събитието – Раждането на Спасителя на света, Неговото влизане в живота на хората, а всички елементи от съвременното му празнуване имат своето начало именно в реалното събитие на раждането на Иисус Христос. Ако не се познава техният произход, те ще бъдат само атрибути на един светски празник, продукт на консуматорското общество.

В презентацията са използвани детайли от православни икони, чрез които малките ученици добиват визуална представа за героите, участващи в тези събития, като същевременно се запознават с изразните средства на иконографията.

Урокът може да бъде изтеглен от хранилището на Двери тук.


Продължение: Празникът на Христовото Рождество

Чудната нощ на Христовото Рождество

User Rating:  / 12
В  настъпващите празнични дни с радост споделяме разказа за случилото се във Витлеем Рождество на Иисус Христос. И малките, и големите през тези дни желаят да чуят за онова събитие, което  променя живота на цялото човечество, чрез раждането на Примирителя между Бога и човеците, чрез осъществяването на чудния план за идването на земята на Божия Син. В това многократно повтаряне на спомена за Христовото Рождество се разкрива и нашето боготърсене, непрестанното преживяване на боготкровената истина и нейното увековечаване, чрез предаването й на тези, които идват след нас – децата, в които искаме да посеем семената на вярата и доброто.

За основна илюстрация на разказа за чудното събитие използваме сцената на Рождество Христово, която вече по традиция всяка година правят обитателите на Драгалевския манастир. За нея са използвани куклите, изработени от художника на столичният куклен театър - Ива Хаджиева специално за декорацията в св. обител.

Текстът на разказа за Рождество Христово е от диска ”Приказки от Библията”, с участието на актьорите Асен Кисимов, Антони Генов, Цв.Нешкова, Ива Апостолова и др. Този аудиопродукт на фирма „Лития” е одобрен от Св. Синод на БПЦ и МОН като учебно помагало. Желаем благословени мигове на радост и тържество при посрещането на празника!

Продължение: Чудната нощ на Христовото Рождество

Урок-презентация "Рождество Христово" (обновено)

User Rating:  / 11
1_1.gifУрокът-презентация „Рождество Христово” е предназначен за ученици от средния и горен гимназиален курс, както и за прицърковните училища. През погледа на древните иконописци, изобразили раждането на Спасителя, учениците ще се запознаят с основните рождественски събития, с техния смисъл и връзка с цялостното дело на спасението. Разгледани са всички детайли на класическата икона на Рождество Христово, съотнесени към най-важните евангелски и богослужебни текстове. Основната цел е децата да добият представа за динамиката на това чудесно събитие - така, както е отразена в празничните песнопения: Светът, който тъне в грях, не намира място да приюти Спасителя си, но в същото време цялото творение ликува и Му принася своите дарове. Човечеството също Му предоставя най-красивия си плод - пречистата Богородица. Урокът може да бъде изтеглен от хранилището на Двери тук.

Продължение: Урок-презентация "Рождество Христово" (обновено)

Иисус Христос като мисионер: беседата със самарянката

User Rating:  / 21
Беседата на Иисус Христос със самарянката при Якововия кладенец e обект на много тълкувания и проповеди. В нея могат да се открият голям брой теми за богословски размисъл и за поучителни нравствени наставления. Същевременно тази беседа може да се разгледа в контекста на мисионерското служение: как Иисус Христос проповядва. При това тази Негова проповед не е предназначена за „загубените овци от дома Израилев” (Мат.15:25), а за езичници самаряни. Мисионерският поглед към беседата със самарянката е оправдан и от факта, че  този текст (Йоан 4:5-42) е предвиден за литургийно евнагелско четиво в Петата неделя след Пасха, именно в контекста на проповедта на Христовото учение сред „всички народи” (Мат. 28:20).

Евангелският разказ (Йоан 4:5-42)  ни разкрива подхода на Спасителя като проповедник. Достатъчно дългата беседа дава възможност да се проследи Неговия метод и логика при разкриване на Божественото Му учение, начинът му на общуване със събеседника и отношението към личността му.

Продължение: Иисус Христос като мисионер: беседата със самарянката

Богослужението през Страстната седмица

User Rating:  / 29
1_66.jpgУрокът-презентация "Богослужението през Страстната седмица" е предназначен за участници в неделни училища, катехизаторски школи, тоест за тези, които искат да навлязат в атмосферата на Страстната седмица чрез посланието на църковното богослужение и които желаят да вземат участие в службите. Урокът предполага знания за основополагащите истини на богословието, както и представа за православното богослужение. Презентацията е придружена с кратки методологически насоки за учителите. Посочени са евангелските четива за отделните дни на Страстната седмица и някои важни богослужебни текстове. Може да изтеглите урока за ползване от Хранилището на Двери тук.

Продължение: Богослужението през Страстната седмица

Христос като учител: Срещата с жената хананейка

User Rating:  / 48
Неделното евангелско четиво за срещата на Иисус Христос с хананейката поразява читателя с яркия образ на жената -езичничка, умоляваща Христос да изцели дъщеря й, която страдала от бяс. Читателите са смутени от тежките, дори груби думи, които Спасителят отправя към страдащата жена: не е добре да се вземе хлябът от чедата и да се хвърли на псетата. Въпреки това хананейката не губи вяра и продължава да умолява: да, Господи, ала и псетата ядат от трохите, що падат от трапезата на господарите им. Отговорът й предизвиква възхищението на Христос: о, жено, голяма е твоята вяра; нека ти бъде по желанието ти!

Срещата е описана от двама евангелисти – Матей (15:21-28) и Марк (7:24-30).

Много проповеди и тълкувания са посветени на образа на хананейката и на примера й за непоколебима вяра и дълбоко смирение. Но този евангелски разказ може да се погледне и от друг ъгъл, да го наречем педагогически, който разкрива пред нас качествата на Иисус Христос като Учител.

Продължение: Христос като учител: Срещата с жената хананейка

Св. апостоли Петър и Павел – учители на вселената

User Rating:  / 34
Урокът, посветен на св. апостоли Петър и Павел, има за цел да разкрие личността, делото и значението на мисионерската работа на св. апостоли. Още в заглавието акцентът е поставен върху подвига им на Христови проповедници в целия тогавашен цивилизован свят. Общото им проповедническо дело обяснява, защо паметта на двамата се празнува в един и същи ден.

Презентацията може да бъде изтеглена от хранилището на "Двери" тук.








Слайд 1 –Заглавие на урока

Урокът е предназначен за ученици от средния и горния етап на българското училище.  Презентацията дава основата, но урокът може да бъде разширен и обогатен по отношение на учебно съдържание и  задачи. В текста, предназначен за учителите, урокът е развит по-подробно и са представени допълнителни задачи, които учителите могат да използват според образователните потребности и нивото на възпитаниците си. Поради големия обем на учебното съдържание, урокът може да отнеме два учебни часа. 

Слайд 2 – Юдеи и езичници

Двамата апостоли са наречени в тропара на празника „учители на вселената”. В своята проповедническа дейност те са обхванали тогавашния цивилизован свят, който включвал юдеите и езичниците (според религиозната им принадлежност). На учениците се разкрива кои са юдеите (в контекста на приемането на Христовото учение). Те са народът, който е избран да запази вярата в единия Бог и е подготвен за идването на Месия. Народът, който чрез Свещеното Писание на Стария Завет, е носител на знанието за Спасителя.

Другата страна на тогавашния цивилизован свят са езичниците, изповядващи многобожието. Това е светът на философите и древните учени, на ораторите и писателите. Свят, който ценял красотата на тялото и удоволствията. Двамата апостоли били призвани да донесат и на юдеите, и на езичниците благата вест за Боговъплъщението.  В своята проповедническа дейност и двамата срещнали готовност за приемане на Словото Божие, но и  двамата се сблъскали с отпор и отхвърляне.

Слайд 3 - Св. апостол Петър – апостолът на юдеите

Пред учениците се разкрива личността на св. апостол Петър, така както е представен в Новия Завет.

Кой е апостол Петър?

Петър бил рибар от гр. Капернаум, разположен на брега на Галилейското езеро. Той е брат на св. Андрей Първозвани. Възпитан в традициите на юдаизма.

Как е призован за апостол?

В евангелският разказ за призоваването на св. ап. Петър за Христов ученик (Мат. 4:18-20) се разкриват някои от чертите на личността на Петър – спонтанност, пламенност, готовност да следва Учителя. Петър напуска всичко – поминъка си, семейството си, сигурността, която има и тръгва след Спасителят, без да знае какво го очаква.  Еврейското му име е Симон, а името Петър, което на гръцки означава "камък", му дава Иисус Христос.

Какъв ученик е?

Св. ап. Петър е ярък образ. Той е пламенен и силно емоционален. Реагира бързо и бурно, и често се налага Учителят да го успокоява и възпира. Иисус Христос не го кори открито за постъпките му. Спасителят го разбира и обича, защото вижда дръзновението и любовта му към Него. Петър е този, който първи изповядва Христос като Месия и именно на него Господ казва: „ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да й надделеят” (Мат. 16:18). Петър е и апостолът, който следва Иисус Христос в двора на първосвещеника, но е и този който там три пъти се отрича от Него. Той е, който горчиво, със сълзи се разкайва за постъпката си и получава прошка от обичния си Учител.

Ако подготовката и интересите на учениците позволяват би могло образът на апостола да се разгледа по-подробно чрез обсъждане на три евангелски откъса, които го разкриват:

   1. Мат. 16:13:18- изповядването на Христос като Син Божи и Спасител;
   2. Лук. 22:54-62- отричането от Христос;
   3. Йоан. 21:15-17 – прошката
.

Слайд 4 - Живот на апостол

След Петдесетница, тази пламенност и любов към  Учителя на  Петър, чрез действието на Св. Дух, го превръща в пламенен и неустрашим проповедник на Сина Божий. На  същия този празник, той обръща към Христовата вяра 3 000 души (Деян. 2:14-41).

Духовната сила на св. ап. Петър било толкова голяма, че дори сянката му изцерявала болните, край които минавал (Деян. 5:15).

Апостолът не се уплашил и не прекъснал проповедническата си работа въпреки гоненията, затварянето му в тъмница и преследванията. Св. Петър проповядва предимно сред юдеите, познавайки тяхната религия, традиции и начин на живот.  Той не ограничава мисионерската си дейност само в Палестина, но предприема проповеднически пътешествия в Мала Азия, Египет, Коринт, Рим, Испания, Картаген и дори  Британия. (Ако учителя има възможност е добре да покаже на географска карта местата, в които е проповядвал св. апостол. После да се сравни с пътуванията на св. ап. Павел, за да се види нагледно, че те са проповядвали в целия тогавашен цивилизован свят).

Нито гоненията, нито опасностите от пътуванията и тежкия живот на проповедник, не спирали св. апостол от пламенния му устрем да носи благата вест за Спасителя.

Какъв проповедник е бил св. Петър и за какво е говорил днес можем да разберем от неговите две съборни послания, включени в Новия Завет. (Ако има възможност и време учителят може да избере текстове от посланията, които да бъдат разгледани с учениците, за да добият представа за съдържанието на проповедите, езикът на апостола, начинът на изразяване).

Св. Петър завършил живота си с мъченическа смърт в Рим. Заради верността си към Христос и безстрашната проповед на учението Му, св. ап. Петър бил осъден на смърт чрез разпъване на кръст.

Слайд 5 - Св. ап. Павел – апостолът на езичниците

Кой е Павел?

Св. ап. Павел бил евреин от Вениаминовото коляно. Роден е в киликийския град Тарс (Деян. ап. 21:39). Павел имал блестящо образование не само в еврейската книжнина, но бил запознат с постиженията на езическите учени и философи. Той бил римски гражданин (това е прослойка в обществото на Римската империя, а  не гражданство на град Рим), но бил възпитан в еврейския закон и религия. Образованието му било поверено на законоучителя Гамалиил, уважаван от целия народ (Деян. ап. 5:34). Павел бил пламенен ревнител за Бога (Деян. 22:3) и като такъв присъствал на убийството на св. архидякон Стефан (Деян. ап. 7:58; 8:1; 22:29). Той с плам участвал в гоненията срещу християните, считайки, че по този начин служи на Бога.

Как е призован за апостол?

По драматичен начин той е призован от Господ да стане Негов апостол - (Деян. ап. 9:1-28; 22:3-15; 26:9-18).

След обръщането си към християнството, св. апостол Павел станал най-преданият и всеотдаен проповедник на Сина Божий.

Завършва мъченически живота си в Рим, където бил посечен с меч.

Слайд 6 - „За всички станах всичко”

Какъв апостол е Павел?

Макар и юдеин, ап. Павел познавал културата, манталитета и науката на езичниците и насочил проповдта си към тях. Той прави четири мисионерски пътешествия, разкривайки пред езическия свят светлината на Христовото учение. През това време написва четиринадесет послания до различни църкви, давайки им наставления за живот в Христа.

Най-добре учениците могат да добият представа за образа на св. апостол като сами направят изводи за това на основата на: 1. Текст от посланията на св. ап. Павел - 1Кор. 9:19-23 и  2. Разказ за четирите проповедническите пътешествия на св. ап. Павел.

1. Текстът от 1 Кор. 9:19-23 разкрива философията на апостола  като проповедник. Преди да бъде разгледан текста, учителят би следвало да  разясни непознатите думи (напр. „подзаконните”, „нямащите закон” и т.н); после се разглежда самият текст по следната примерна схема: 1. Какво означават думите на апостола „за всички станах всичко”; 2. Защо апостолът постъпва по този начин? 3. Има ли положителен ефект такъв подход?

Така учениците ще навлязат в съдържанието на текста и  ще могат да разберат жертвоготовността и любовта на апостола към тези, на които проповядва.

Той не им налага новото учение, не ги принуждава или заплашва, а навлиза в живота им, опитва се да ги разбере и без насилие, с любов, търси начин  „да спаси някои”. Това е философията на обичащия мисионер, който не осъжда и не укорява, а с търпение води към спасение.

2. Проповеднически пътешествия

    * Първо мисионерско пътешествие на св. ап. Павел. Започва с кораб от Антиохия, минава през о. Кипър и през югоизточната част на Мала Азия, завършва отново в Антиохия (Деян. 13 - 14)
    * Второ мисионерско пътешествие на св. ап. Павел. Започва от Антиохия – през Мала Азия до Македония и южна Гърция.
    * Трето мисионерско пътешествие на св. ап. Павел – започва в Антиохия през Мала Азия и Гърция, и завършва в Йерусалим.
    * Четвърто мисионерско пътешествие на св. ап. Павел е от Йерусалим, през Крит и Малта до Италия и Рим. По време на това пътуване апостолът претърпява корабокрушение.

Пътуванията на св. ап. Павел били придружени от проповеди, непрестанни чудеса, постоянни трудове и страдания, неизтощимо търпение, но той бил подкрепян от Бога, който го призовал за това служение. Гонен, преследван, страдащ от болести и несгоди, св. апостол не спира да разнася вестта за Спасителя. Той сам за себе си говори: "Повече от всички се потрудих" (1Кор. 15:10; 2 Кор. 11:23).

Ако учениците проследяват пътуванията на св. ап. Павел на карта, ще могат да добият представа за мащабите на делото му. След това да насложат неговите пътувания на картата заедно с тези на св. ап. Петър.

Слайд 7 - Учители на Вселената


Тропарът на празника разкрива накратко неговия смисъл. Той нарича двамата апостоли „учители на вселената”, като по този начин дава изключително висока оценка на тяхното дело.  Те са наречени така защото:

Проповядват Словото Божие на целия цивилизован свят, пътувайки  и изпращайки писмени послания до новообърнатите християни;

Полагат основите на учението за Църквата;

Полагат основите на църковната йерархична структура.

Слайд 8 - Призванието

Последната част от урока е насочена пряко към живота на учениците в контекста на разгледаната тема. Двамата апостоли са пример за хора, призвани от Бога за велики дела и изпълнили докрай своето призвание. Човешкият живот е пълноценен тогава, когато е отговор на Божия призив за съработничество. Човек открива своето призвание с Божията помощ, когато има искреността и решителността на апостолите. В различен период от живота хората откриват своето призвание - някои по-рано, други - по-късно.

Учителят може да даде кратка писмена задача. В рамките на 3-4 изречения учениците да напишат какво умеят да правят най-добре (за децата от средния етап). За по-големите ученици задачата може да бъде: Към каква професия съм се насочил, какво умея най-добре.

Урок-презентация "Възнесение Господне"

User Rating:  / 26
analipsis_1.jpgУрокът е предназначен за ученици в средния гимназиален курс. Изграден е върху основната идея за Възнасянето на Христос като заключителен етап от Христовото дело на земята за спасението на хората. Децата ще разберат, защо е било необходимо Христос да се раздели с учениците Си и да се възнесе, защо не се възнася веднага след Възкресението, а остава с апостолите 40 дни, къде отива и какво се променя за човека с Неговото възнесение. В процеса на работа децата ще работят с евангелския текст за празника и със Символа на вярата. Наситеният с догматично съдържание празник е представен в достъпен вид, но предполага базови познания за християнското учение. Използвани са знания от предишни уроци от поредицата на Двери „В помощ на учителя по вероучение” за грехопадението на първите хора, благата вест за въплъщението на Бог Слово и други. Възнесение се явява венецът на Христовото дело и отваря за човечеството небесата, които до този момент са затворени за него. Въпреки че на пръв поглед изглежда, че Христос се разделя с хората, в края на урока децата ще разберат, че Възнесението съединява хората с Бога по един съвсем нов и небивал дотогава начин. Урокът може да бъде изтеглен от хранилището на Двери тук.

 

Урок "Благовещение Богородично" за най-малките

User Rating:  / 18
g754.jpgУрокът „Благовещение Богородично” е предназначен за деца от 1 до 4 клас. Учениците ще се запознаят с евангелския текст за празника, с иконата на празника и с основните истини на вярата, които се разкриват в него. Използвани са православни икони и детски рисунки, които правят материала по-понятен на детското световъзприемане. Целта е децата да разберат смисъла на Благовещение като Радостна вест не само за Дева Мария, но и за цялото човечество. Поради тази причина е включена и темата за изгонването на прародителите от Рая, последиците от това и необходимостта на човечеството от Спасител. Изяснява се в какво се изразява спасителното дело на Христос и какво е участието на света Богородица в него. Презентацията може да бъде свалена от хранилището на Двери тук.






Продължение: Урок "Благовещение Богородично" за най-малките

Урок-презентация „Благовещение Богородично”

User Rating:  / 22
25d.jpgУрокът „Благовещение Богородично”  е предназначен за ученици от горните класове или възрастни курсисти  в прицърковни школи. Той предполага познаване на евангелското събитие, както и познания върху библейската история.

Целта на урока е да се разкрие смисъла на събитието Благовещение за човечеството в контекста на Божието домостроителство. Урокът е изграден върху паралела на избора, който прави Ева (и Адам) в райската градина (с последвалия първороден грях и изгонването на прародителите от Рая), и решението на Мария, с което се поставя  началото на нашето спасение. Така учениците ще могат да сравнят последствията от изборите, които правят двете жени. Представените разкази разкриват и какви са по принцип резултатите за човека при избора да отхвърли Божията воля  и благодат и какво става, когато се съгласи на единодействие с Бога. Учениците ще разберат коя е „Втората Ева” и по какво се различава от първата. Сравняват се два библейски текста – старозаветния от Битие, Глава 3:1-13 и новозаветния разказ за Благовещение в Лука 1:26-38. За изясняване на смисъла на празника са използвани части от Акатиста на св. Богородица, както и кратък текст от „Три слова за Богородица” от св. Николай Кавасила. Урокът може да бъде свален за ползване от Хранилището на Двери тук.

Продължение: Урок-презентация „Благовещение Богородично”

Постът - пробуждането на душата

User Rating:  / 31
Picture1.jpgУрокът-презентация „Постът – пробуждането на душата” е предназначен за ученици в горните гимназиални класове и за възрастни в училищата по катехизис. Насочен е към слушатели във възрастта, когато постът има не само възпитателна и нравоучителна функция. Може да се разглежда като мотивационен урок, който да поощри участието на учениците в църковния пост. Разкриването на духовните основи и значение на поста, би могло да мотивира повече хора, желаещи да живеят духовен живот, да пристъпят към него. Разглежда се смисълът на християнския пост по принцип и е подходящ за презентация и през четирите годишни поста. Постът е разгледан през призмата на цялата духовна история на човечеството – от грехопадението на прародителите през изкупителното дело на Христос до мястото му в живота на всеки християнин. Към темата за поста може да се подходи от много и различни гледни точки. В този урок сме погледнали на поста като средство за откриването на човека към Бога и духовния свят, към ближните и към самия себе си. Погледнали сме на поста като средство на пробуждането на душата и като начин да развием своята чувствителност към Бога и духовното дело. Постът ни помага да почувстваме и осъзнаем своята разделеност от Бога и да пожелаем да Го потърсим, според думите на Спасителя: „Докле е с тях младоженецът, те не могат да постят; но ще дойдат дни, когато ще им отнемат младоженеца, и тогава, през ония дни ще постят.” (Мат. 2:19-20). Слайд-презентацията може да бъде свалена за ползване от Хранилището на Двери тук.

Продължение: Постът - пробуждането на душата

Урок-презентация на тема "Великият пост - време на подвиг"

User Rating:  / 41
Picture1.jpg„Великият пост – време на подвиг” е темата на урока, предназначен за деца от 5-8 клас. Занятието обхваща първите пет седмици от Великия пост – от Неделя на Православието до Неделята на св. Мария Египетска. Урокът е част от по-широк модул, който представя целия постен Триод от Неделята на митаря и фарисея до Пасха. Периодът на Великия пост е толкова наситен с теми и послания, че е много трудно те да бъдат представени обобщено пред аудитория, която все още няма достатъчно познания по тези въпроси. Освен това, темите от периода на Великия пост са тясно свързани с православното богослужение, а учениците от общообразователните (а и от прицърковните) училища все още нямат познания и опит от великопостното богослужение.  За нуждите на урока е избрана една от темите  – за подвига - която се проследява във всички седмици на поста, така че децата да получат представа за връзката между великопостните седмици и да разберат посланието, което Църквата изпраща чрез тях. Като водещ мотив е изведена темата за подвига, тъй като е близка на детския манталитет. Учениците в тази възраст са запленени от образите на ярки герои, на които искат да подражават. Темата за подвига и героизма им е близка и вдъхновяваща за тях. Затова пред учениците ще се разкрият образите на ярки духовни герои – светци – които Църквата представя в богослужението на Великия пост. Чрез образите на тези светци учениците ще се запознаят със същността на великопостния подвиг като подвиг на духа и ще открият реализацията му във всеки от неделните образи.  Те ще разкрият пред децата възможността всеки човек да полага усилия и да побеждава греховете си в желанието да достигне Бога.

Слайд-презентацията позволява на преподавателя да онагледи дадения урок. Тя осигурява основата на заниманието. Според възрастта на учениците и нивото на техните познания, учителят би могъл да разшири и задълбочи новите знания по темата. Презентацията може да бъде свалена за ползване от Хранилището на Двери (тук).

Продължение: Урок-презентация на тема "Великият пост - време на подвиг"

 



Не сте регистрирани в системата.

Нашите партньори

Neterra


Копирането на статии от "Двери на Православието" в други Интернет сайтове е разрешено единствено при коректно посочване на първоизточника.