Мобилно меню

5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (4 Votes)

holy counci greenЛимасолският митр. Атанасий публикува днес своето писмено становище, което е изложил по време на Събора в Крит, с възраженията си срещу приетия текст за Отношенията на Православната църква с останалия християнски свят. Както вече беше съобщено, няколко митрополити не са подписали този текст - между които кипърските Лимасолски Атанасий, Морфоски Неофит, гръцкият Навпактски митрополит Йеротей и вероятно сръбският епископ Ириней Бачки (макар че на сайта на неговата епархия няма такова сведение и не е изключено информацията да е фалшива, както беше и с името на Контантийския митр. Василий от Кипър - б. р.).

Митр. Атанасий казва, че не е подписал текста, съобразявайки се със съвестта си, защото според него въпреки промените, че Православната църква признава само историческото наименование на други инославни църкви, текстът не изяснява каква е разликата между многократно споменаваните в текста "инославни църкви и изповедания". Митр. Атанасий настоява също на мнението си, че Църквата не се моли и не бива да се моли за единството на всички християни, защото "това единство в Църквата никога не е било загубено". Той счита, че текстът е трябвало изрично да спомене пътя, по който еретиците могат да се върнат в Църквата - а именно чрез покаяние. Накрая Лимасолският митрополит Атанасий заявява, че не желае с тези си възражения да "нарани никого и не желае да поучава и осъжда своите братя в Христа и отци", но "чувства необходимост да сподели тези притеснения на съвестта си, които да бъдат записани в актовете на Светия и Велик Всеправославен събор".

Цялата статия: Двама митрополити обясниха защо не са подписали текста за Отношението на Православната църква с...

4.75 1 1 1 1 1 Rating 4.75 (16 Votes)

1023462540Ден след приключването на Светия и велик събор и приемането на документите в медийното пространство се появиха първите коментари за позицията на отделни епископи-участници към някои от текстовете. Масово в определени гръцки форуми се разпространява, че поне 8 митрополити - един от Гръцката църква, шест от Кипърската и един от Сръбската не са подписали някои от заключителните документи на Събора. 

Един от тях е Навпактският митрополит Йеротей (Влахос), който изрази своето несъгласие с текста за Мисията на Православната църква. Тъй като Съборът не прие неговото предложение за промяна на термина “личност” с “човек“ и техните производни, както той настояваше в своя диспут с Пергамския митрополит Йоан (Зизюлас), той не бил подписал този документ. Митрополит Йеротей (Влахос) не се е съгласил и с позицията на Гръцката православна църква, която прие поправка в документа за Отношението на Православната църква с останалия християнски свят, отбелязваща, че наименованието “църкви” за инославните изповедания е исторически възприето, но не отразява православната еклезиология, според която Христовата църква на земята може да бъде само една.

Според информация от гръцки форуми документът за Отношенията с другите християни не бил подписан и от Бачкия епископ Ириней, както и от група кипърски митрополити. Сред тях се изброяват Лимасолският митрополит Атанасий, митрополитът на Морфу Неофит, митрополитът на Констанция и Фамагуста Василий и още трима. Официална  информация за това все още липсва. Междувременно митрополитът на Констанция Василий официално се разграничи от тези слухове за него и заяви, че е подписал документите според архиерейската си съвест. Другите митрополити нито са потвърдили, нито са отрекли тази информация.

За Двери БГ Месинийският митрополит Хризостом, председател на каноническата и догматическата комисия при Св. Синод на Гръцката православна църква и професор по Догматическо богословие в Атинския университет, заяви, че четирима митрополити не са подписали всички документи. Очаква се днес да излезе официалното комюнике на Събора. Неговото публикуване закъснява, което безспорно е резултат от хаотичната медийна политика на Събора. А това даде възможност за разпространяването на противоречива информация за хода на дискусиите.

Въпреки всекидневните брифинги пред журналисти от различни медии, които бяха излъчвани он-лайн, Съборът нямаше официални медийни партньори, което се отрази на публичното отразяване на неговата дейност.

3.83333333333 1 1 1 1 1 Rating 3.83 (36 Votes)

pentecost liturgy hierarchs 1Послание на Светия и велик събор на Православната църква до православния народ и всеки човек с добра воля

Прославяме и славословим Бога на “милосърдието и на всяка утеха” (2 Кор. 1:3) затова, че ни удостои да се съберем в седмицата след Петдесетница (19-26 юни 2016 г.) в Крит, където св. апостол Павел и ученикът му Тит проповядваха евангелието в първите години от живота на Църквата. Благодарим на Троичния Бог, че благоволи да завършим в единомислие дейността на Светия и велик събор на Православието, който свика Вселенският патриарх г-н Вартоломей с единодушното съгласие на предстоятелите на поместните православни автокефални църкви.

Следвайки вярно примера на апостолите и на богоносните отци, ние получихме отново благата вест за "свободата, която Христос ни дарува” (Гал. 5:1). Основа на богословските ни търсения беше убедеността, че Църквата не живее за себе си. Тя предава свидетелството за благовестието на благодатта и на истината и предлага на цялата вселена Божиите дарове: любовта, мира, справедливостта, помирението, силата на Кръста и на Възкресението и очакването на вечността.

1. Основен приоритет на Светия и велик събор беше прогласяването на единството на Православната църква. Основано на светата Евхаристия и на апостолското приемство на епископите, съществуващото единство трябва да бъде подкрепяно и да носи нови плодове. Едната свята, вселенска и апостолска Църква е богочовешко общество, предвкусване и преживяване на есхатона в светата Евхаристия. Като една непрекъсната Петдесетница е незамлъкващият пророчески глас, присъствието и свидетелството за царството на Бога на любовта. Вярна на единодушното апостолско предание и опита в тайнствата, Православната църква е автентичното продължение на Едната свята, вселенска и апостолска Църква, както се изповядва в Символа на вярата и се потвърждава от учението на църковните отци. Църквата ни живее тайнството на божествения промисъл в своя светотайнствен живот с център светата Евхаристия.

Цялата статия: Послание на Светия и велик събор до православния народ и всеки човек с добра воля

3.23404255319 1 1 1 1 1 Rating 3.23 (47 Votes)

article 26007 132464Работата на Светия и велик събор на Православната църква достигна своя успешен край. Макар и някои църкви, сред които и БПЦ, да бойкотираха работата му, той по всичко личи, че оправдава труда на две поколения предстоятели, архиереи и експерти-богослови, лекари, астрономи, юристи. Десетилетен труд съзнателен и усилен с вяра в Бога и преданост към светото Православие, за да се разгледат поне някои от наболелите въпроси на съвременния църковен живот. Разбира се, не липсват и злонамерени коментари за работата на събора като този на един руски сайт с претециозно име, че нещата във вселенското Православие били извън контрол и затова Руската православна църква трябвало да вземе нещата в свои ръце. Но хора с такава психика винаги е имало, а радостното е, че преобладаващото мнение на Божия народ за събора е много положително.

Активни дискусии по време на заседанията през последните два дена на събора предизвика документът „Отношенията на Православната църква с останалия християнски свят“. Основен участник в дебатите е била Гръцката църква, чиято позиция е защитавал забележителният богослов и пастир Йероним ІІ, Атински архиепископ. Гърците са настоявали да се взема под внимание решението на Архиерейския събор на тяхната църква, което променя израза „другите християнски църкви“ в „другите християнски изповедания“ (в духа на известния напоследък безумен спор за православен "монопол" върху думата "църква", макар че думата е заимствана от езическата гръцка древност).

В дискусията са се включили много епископи от различни поместни православни църкви, които са изтъкнали, че на църковното предание и на светоотеческата терминалогия не е чужд терминът „инославни църкви“ и като примери са посочили наименованието на такива древни църкви като Арменската, Коптската, Римокатолическата църква.

В резултат на обменените мнения Гръцката архиепископия е излязла с комюнике, в което се съгласява терминът „църква“ по отношение на инославните изповедания да се запази в документа, при условие, че се промени чл. 6 от същия текст. Искането на гърците било: вместо „Православната църква признава историческото съществуване на други християнски църкви и изповедания, които не са в общение с нея“, да стане „Православната църква приема историческото наименование на другите инославни християнски църкви и изповедания, които не са в общение с нея“. 

За Атинската архиепископия това е било условието документът да се приеме с единодушие от събора.

Днес работата на Светия и велик събор завърши, след като бяха приети всички проекто-документи на най-големия православен форум от повече от 1000 години насам. Въпреки опасенията съборът протече в градивен диалог, в който спорните теми бяха обсъдени и изяснени и беше постигнато желаното единодушие.

Окончателното обявяване за приемането на обсъдените на събора документи се бави, защото се изисква личният подпис под него не само на предстоятелите на Православните църкви, но и на всеки от епископите, участвал в събора. 

За съжаление нито една от четирите църкви, сред които и Българската, отказали участие във форума на Крит, не се отзова на допълнителните покани от страна на Вселенския патриарх и всички предстоятели и не изпрати свои представители дори за съвместните богослужения, които изразяват единството на Православието.

Утре съборът ще бъде официално закрит, но вече се обсъжда идеята всеправославни събори да започнат да се провеждат по-често, на всеки 5 или 7 или най-много 10 години.

Слава на Бога за всичко!

Снимка: Amen.gr

5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (7 Votes)

5Св. Йоан Кукузел, отец Неофит Рилски, Петър Динев, Добри Христов, Апостол Николаев-Струмски, Дмитрий Бортнянски – това са само част от авторите в богатия репертоар на камерния ансамбъл „Св. Йоан Кукузел – Ангелогласния“, с който родните певци представиха православната църковна музика на международния фестивал за мъжки хорове, провел се в района, известен като Вале де Жу край красивото езеро Жу в Швейцария от 17 до 19 юни. Със значително обновен състав и под ръководството на младия диригент Кристиан Попов нашите изпълнители отвориха сърцата и душите на западноевропейската публика за древните източноцърковни мелодии върху византийски напеви, както и за внимателно подбраните композиции на български и руски композитори, разкриващи дълбокия духовен опит, от който е родено православното песнопение.

Цялата статия: Ансамбъл "Св. Йоан Кукузел - Ангелогласния" плени сърцата на швейцарската публика

 

 

© 2005-2016 Двери БГ и нашите автори. Препечатване - само при коректно посочване на първоизточника.