Карикатури

1 user and 1513 guests online
 
Вход чрез Facebook




 

Намаляват отново заплатите на клира в Гърция

User Rating:  / 2

Заплатите на клириците, които в Гърция са държавни служители, ще бъдат отново намалени според мерките за бюджетни икономии в южната ни съседка. След "орязването" на заплатите от 1 август 2012 г. архиепископът остана със заплата 1437 евра, митрополитите - с по 1274 евра и епископите - с по 1089 евра.

Сега предстои да се съкратят някои добавки към заплатата на клира, които възлизат на около 12% от заплатите. Същите добавки се дават на всички клирици, но на свещениците не се съобщават заплатите, които варират в голям диапазон според образованието и стажа им, като определено "гонят" епископската.

В мерките на правителствто засега не се говори за облагане с данъци на т. нар. треби, които гърците на жаргон наричат "купол". Требите при енорийските свещеници на "добри" енории възлизат според запознати на повече от архиерейска заплата.

Русенският митрополит Наум ще се срещне с патриарх Вартоломей

User Rating:  / 10

59 nРусенският митрополит Наум замина на официално работно посещение в Истанбул, за да се срещне с Вселенския патриарх Вартоломей, съобщава фейсбук-страницата на русенския владика. Българският митрополит е придружаван от главния секретар на Св. Синод на БПЦ архимандрит Герасим. Водеща тема на разговорите ще бъде предстоящото посещение на патриарх Вартоломей в България.

Както беше съобщено по-рано, Св. Синод на БПЦ определи Русенския митрополит да посети Фенер и да поднесе официалната покана на Българската православна църква към предстоятеля на Цариградската вселенска патриаршия да посети нашата страна. Според църковните канони предстоятел на поместна Църква може да посети друга държава, само ако местната Църква му изпрати официална покана. По-рано този месец Ренета Инджова съобщи в медиите, че патриарх Вартоломей планира да посети България, за да получи титлата "доктор хонорис кауза" на БАН. Това даде повод да се говори за нарушаване на църковния протокол и канони и за двустранно уреждане на посещението без участието на БПЦ. Но тогава Св. Синод излезе с изявление, в което съобщи, че не БАН или друга институция, а БПЦ организира предстоящото официално посещение на патриарх Вартоломей в България в отговор на "мирната визита" на Българския патриарх Неофит и че в "подходящо време" ще му бъде лично връчена поканата да посети нашата страна.

Грузинският патриарх е бил опериран в Германия

User Rating:  / 4

Ilya-2-120712-300x225Патриархът на Грузия Илия Втори е претърпял успешна операция в Германия, съобщава патриаршеската пресслужба, цитирана от Интерфакс. Предстоятелят на Грузинската църква е на пореден курс на лечение в Берлин. „Коронарографията показа, че е била необходима допълнителна инвазивна намеса в работата на сърдечните съдове. Процедурата е преминала успешно“, се казва в съобщението.

Патриарх Илия е заминал за германската столица на 14 юли и ще се върне в Грузия в края на този месец.

„Недостоен” за новия митрополит на Уляновск разтърси Руската църква

User Rating:  / 23

20201425353-3 bТези дни центърът на църковния живот на Московска патриаршия е в град Уляновск (родното място на Ленин, бел. прев.) заради митрополит Анастасий Меткин, преместен тук като „понижение” от Казан. Анастасий е централна фигура от „гей скандал” (на руски „голубой скандал”), огласен от протодякон Андрей Кураев в края на 2013 и началото на 2014 г.

В деня на пристигането на Анастасий в Уляновск, 20 юли, той е бил посрещнат от двама свещеници и около 50 миряни, скандиращи „Анаксиос!” („Недостоен!”). Протеста, облечен в строго канонична форма, при това на гръцки език, е бил наречен от привържениците на Анастасий «майдан» - за да изплашат гражданската власт, която също посреща нееднозначно скандалния йерарх. Патриарх Кирил е осъдил «въстанието на масите» и е затвърдил намерието си на укрепи Анастасий на Симбирската митрополия на всяка цена…

Срещу какво викат вярващите?

Неизвестната за широката публика в Русия гръцка дума „Анаксиос” сега стана пожизнен титул на новия Симбирски и Новоспаски митрополит Анастасий (Меткин), глава на Симбирската митрополия на РПЦ - Московска патриаршия, обхващаща територията на Уляновска област.

Св. Синод назначава Анастасий в Уляновск на свое заседание от 13 юли т. г. в Санкт Петербург. Дотогава, от 1988 г., Анастасий стои неизменно на Казанската катедра – много по-богата и устроена от Симбирската. Без всяко съмнение неговото понижение по длъжност е резултат от „гей-скандала” със силен криминален оттенък, избухнал в Казанска епархия и прехвърлил се на „братски” епархии – на първо място в Тверска и засегнал самия патриарх Кирил, заплашвайки да се разшири и по-нататък. Десетки вестници отразиха скандала и нито една публикация не беше опровергана. А в такъв случай Православната църква има специален канон, който фактически обявява за виновен и недостоен за епископски сан онзи, който в продължение на година не се оправдае от повдигнатите срещу него обвинения.

Става дума за 90-то правило на Картагенския събор от 419 г. Доколкото то играе ключова роля в сегашния случай, ще го цитираме внимателно: „Когато срещу стоящи в клира има донос и се отправят някакви обвинения, тогава…, ако желаят, както и трябва, да защитят делото си и да се погрижат за доказателства за своята невинност, като извършат това в продължение на година, през която трябва да бъдат извън общение. Ако в продължение на година проявят небрежност за очистването на своя случай, то след това никакъв глас от тях няма да се приеме”. Да преведем на съвременен език: ако обвиняемият клирик в продължение на година не докаже своята невинност в „някои обвинения”, то след това няма да бъдат приемани никакви доводи в негова защита и той официално ще се смята за виновен.

Обвиненията срещу Атанасий са повдигнати отдавна, но пикът беше в началото на миналата година. Според действащия устав на РПЦ-МП сега митрополитът официално се смята за виновен за сексуално съжителство с лица от своя пол, в това число непълнолетни, за прикриване на сексуално насилие от страна на ръководството на Казанската семинария към нейните възпитаници, а също и за неоснователни репресии към пострадалите. По-меките обвинения като принудителното изселване от Казан на своя предшественик по катедра архиепископ Пантелеймон ще оставим настрана.

Разбираемо е, че в светската държава сексуалната ориентация е личен въпрос на гражданина; наказателната отговорност за „содомия” остана в съветското минало. „Социалната концепция” на РПЦ също признава наличието у някои хора на подобна ориентация, но ги допуска до църковно общение само, ако не осъществяват на дело своята ориентация, тоест, ако нямат интимни отношения с лица от своя пол. Такъв подход се основава на директното осъждане на хомосексуализма в Свещоното Писание - както в Стария, така и в Новия Завет. Съответно, на строги наказания подлежат онези свещеници, особено епископите, които са мъжеложци. Има десетки канони по този въпрос.

Но в случая с Анастасий народният гняв беше предизвикан не толкова от неговата ориентация (в средите на висшето духовенство има достатъчно такива), колкото от въвличането в действия от сексуален характер на възпитаниците на семинарията – лица, които се намират в зависимо положение, при това чрез използване на шантаж. За разлика от хомосексуализма като такъв, подобни действия руският Наказателен кодекс определя като престъпление (чл. 133) и в правоохранителните органи в Казан са подадени съответните заявления, по които дори са правени проверки. Но апаратните възможности на Анастасий винаги «затварят» тези дела, а жалбоподателите, когато са семинаристи, са били гонени от учебното заведение.

Протодякон Андрей Кураев, който до неотдавна беше особенно приближен до патриарха, публикува през изминалата година множество трагични истории на семинаристи и други църковни юноши, подложени на насилие. Действията на безнаказаните лъжепастири буквално са разбили живота и психиката на някои от тях.

Игумен Кирилл Илюхин, зам.-ректор на семинарията, е многогодишен «сподвижник» на митрополит Анастасий, едва след редица гей-скандали в пресата и след като е признат за виновен от комисията към Учебния комитет на Московска патриаршия, той е уволнен и от семинарията, и от Казанска епархия. Сега благополучно се подвизава в Тверска епархия, която е оглавявана от "колега" на Анастасий по ориентация.

Симбирските православни, въстанали срещу назначения им одиозен митрополит, сега са критикувани от две страни. Официозът – за това, че проявяват непослушание към патриарха и Синода, организират «майдан» (а това мирише на административни и наказателни – според провинциалната ревност - дела). Либералната общественост пък ги критикува, че са хомофоби и отказват на новия владика правото да има друга сексуална ориентация. С официоза нещата са ясни, но либералните опоненти малко преиграват – все пак патосът на протеста на симбирци се състои в неприемането на 1) углавни престъпления, прикривани от църковното ръководство; 2) игнориране на изискванията на каноните и цинична демонстрация на безнаказаност. Сред „синьото лоби” (т. е. гей-лобито, бел. прев.) на РПЦ има „тихи” и „буйни” – за „тихите” мнозина знаят, но се стараят да не им обръщат внимание (какво да правиш, „личен живот”, „сам ще отговаря пред Бога”), но «буйните» със своето демонстративно и криминално поведение провокират гражданския протест. И този протест няма нищо общо с «хомофобията».

Духовният „майдан”

Но да се върнем в „революционния” Симбирск и да се опитаме да възстановим хронологията на въстанието срещу Анастасий – по разказите на неформалния лидер на това въстание, ключаря на старата градска катедрала протойерей Йоан Косих (в местната преса вече го кръстиха „разколника”, макар че той не е напускал РПЦ-МП).

Веднага след решението на Синода на 13 юли множество свещеници от Симбирска митрополия изразяват недоволство и готовност да протестират. Но когато се появява Обръщението на клириците и миряните на митрополията към нейния вече бивш глава митрополит Теофан (Ашурков), само двама свещеници се решават да го подпишат, активистите от младежкия клуб „Епархийски” и няколко миряни. През деня на 16 юли за това Обръщение разбират в Московска патриаршия и оттам започват да звънят на пожар в Уляновск. С местните свещеници разговарял самият патриарх Кирил, който в изключително рязка форма поискал да бъдат разкрити „инициаторите” на Обръщението и уверил, че никой няма да махне Анастасий, като поставил и ултиматум: „Ако до утре конфликтът не бъде решен, всички свещеници, които са подписали хартийката, ще бъдат поставени под запрещение до края на живота си”. Да отбележим, че Обръщението носи изцяло верноподанически характер, цитира 90-то правило на Картагенския събор и моли да се дадат отговори на няколко произтичащи от него въпроси. Авторите на Обръщението не са убедени, че Анастасий действително е виновен – те не разбират, защо той сам, според това правило, признава вината си и при това продължава да служи.

На 17 юли по време на литийното шествие из центъра на града, посветено на деня на Царствените мъченици, протойерей Йоан Косих и свещеник Георги Рощупкин се обръщат към народа с проповед и обясняват, защо не бива да приемат Анастасий. Тази проповед за тях беше линията, от която вече няма връщане назад. Всички опити на двамата отци да влязат в контакт с местното църковно ръководство на 18 и 19 юли не се увенчават с успех.

a12Накрая, на 20 юли през деня, в разкошен джип в Уляновск влязъл главният герой на нашата история. Един час преди всенощната служба на входа на Възнесенската катедрала започнали да се събират недоволни миряни, веднага се появили и ярко облечени казаци с палки и саби, а също и неизвестни хора с камуфлажна униформа – да охранявали новия митрополит от неговото ново паство. Особено пикантно е положението на казаците – любители на клейменето на гейовете и ненавиждащи „Гейвропата”, този път те охотно се поставили в услуга на главния герой в казанския „гей-скандал”. При появата на Анастасий събралите се, към които се присъединили и двама свещеници, започнали да скандират литургичния възглас „Анаксиос!”. Тази дума е напомняне за славните времена на народовластието в християнската Църква през първите векове. Тогава свещениците и епископите били избирани от средите на самата община (този ред и сега е запазен в църковните канони, но патриархът и Синодът не искат да го изпълняват). За ръкоположението на нов епископ в града, където му предстояло да служи, се събирали епископите от съседните градове, които питали местния народ: „Аксиос?” („Достоен ли е?”). И народът, по правило, викал в отговор: «Достоен!». Ако по някакви причини се чуел дори само един глас «Недостоен!», ръкоположението веднага се прекратявало и започвало съдебно-канонично дирене: какви обвинения срещу кандидата има извикалият «Недостоен!». В епохата на държавното православие, в това число и в съветските времена, този диалог се е превърнал във формалност: ако гражданската власт вече е утвърдила кандидата, то кой от простия народ ще посмее да възрази след неговото ръкоположение, а и да посмее, кой ще го послуша? В съвременните храмове при ръкоположението също звучи «Достоен», но го пеят мелодично, в олтара и на клироса, а народът стои безмълвен, съвсем не разбирайки, какво е това и защо се пее. Но ето че симбирският православен народ не е мълчал: той върнал на възгласа "Аксиос" - "Анаксиос" неговото древно исконно значение. И митрополит Анастасий – по съвсем каноничен път – получи сега ново и много неприятно за него звание: Анастасий Анаксиос. Така вече го наричат православните в социалните мрежи.

1437697855 837667 15Анастасий-Анаксиос забързано прибягва покрай викащия народ, ограден от казаците и криейки се зад иконата на Божията майка. Може би той очаква към него да полетят камъни или в краен случай - яйца. Но хората действат цивилизовано – строго по каноните и законите. Казаците се опитват да не пуснат православните в храма, за да може Анастасий в уединение да извърши своята първа служба в новата катедра. Но хората влизат в храма и още няколко минути повтарят възгласа «Анаксиос!» Казаците и хората в камуфлажни дрехи, без да свалят шапките си, се суетят около православните, но не се решават да приложат сила.

В крайна сметка сила прилага един почтен протойерей, удряйки по лицето една православна мирянка (снимката с удара обиколи Интернет с надписа «Синята империя отвръща на удара». Впрочем, облеклото на духовниците в този ден, без да е нужно между другото, беше именно синьо). След няколко минути хората мирно напускат храма.

11703377 1604908689798304 4858298247788114526 nИзплашеният Анастасий Анаксиос, заеквайки, произнася своята първа проповед на новото място, давайки оценка на случилото се. От тази проповед става ясно, че ни повече, ни по-малко тук са искали да го убият и единствено Божията майка го е спасила, но той въпреки това е бил готов и мечтае да загине пред престола в св. олтар. Протестиращите миряни са «майдан», всички те са платени, задължително ще отидат в ада след смъртта си, а на земята ще понесат сурово наказание от репресивната машина. Най-гнусният «враг на Църквата» бил Кураев, самото съществуване на който предизвиква у митрополита «съжаление» (тук ясно се намеква, че именно Кураев е организирал заплащането на уляновския „майдан” и само поради работата си на „пета колона” във ФСБ Кураев и досега не е арестуван като шпионин и диверсант). Накрая, сравнявайки своето недоволно паство със свинско стадо, новият владика му пожелава да бъде «свалено в адската бездна». Какво пък, родното място на Ленин отдавна чакаше такъв добър пастир…

Вниманието привлича още един детайл от първата проповед на Анастасий. Според него духовен възпитател на бъдещия митрополит бил световно известният старец от Псковско-Печорския манастир отец Йоан Крестянкин, когото Путин посетил през 2000 г. Атанасий даде да се разбере, че старецът също бил обвиняван в подобни на неговите грехове, за което лежал 7 години в затвора… Според биографията на отец Йоан обаче той бил осъден по чл. 58.10 от НК на РСФСР за „антисъветска агитация и пропаганда”.

Любопитно е, че в това си слово фактически Анастасий не опровергава повдигнатите срещу него обвинения, както не го прави в продължение на цяла година и както предвижда цитираното правило на Картагенския събор. Ето откъс от проповедта му на 21 юли: „Да, аз съм грешен човек, аз съм недостоен по мерките на тези хора, които стоят начело на този майдан, но не е тяхна работа да съдят. Господ ми е съдия, ръководител и ако Той ме е довел тук, то мога да приема мъченическа смърт от ръцете на такива хора пред Неговия престол”. Излиза така, че като цяло Анастасий не отхвърля обвиненията, които му отправят, а само смята за некомпетентна съдебна инстанция протестиращия срещу него народ, готвейки се да отговаря единствено пред Бога. Тоест, според учението на Анастасий, той не може да бъде махнат по никакъв начин чрез методите на църковната демокрация и каноните, каквото и да извърши.

И последен детайл. В условията на днешната руска „симфония на властите” пристигащия в катедрата си, още повече митрополия на областен център, архиерей трябва да бъде посрещнат от местния губернатор. Между впрочем, изпращайки Анастасий от Казан, главата на Татарстан го награди с висшия орден на републиката. Губернаторът на Уляновска област Сергей Морозов, произхождащ от офицерска среда с някакъв кодекс на честта, счете за добре да отклони срещата си с Анастасий, изпращайки своя заместник, който освен това беше облечен подчертано неформално. От своя страна Анастасий страни от всички контакти с пресата, откъдето са натрупали немалко въпроси към него. Неумело се справя със ситуацията доведеният от Казан негов секретар (със съответната репутация) Филарет Кузмин – бившият 19-годишен зам.-ректор на Казанската семинария с прякор Кузя. Видимо не вярвайки на собствените си думи, Филарет без спиране повтаря на журналистите: «Майдан… Тълпа доведени и тук професионални митингуващи… срещу определена сума… опитват се физически и практически да унищожат митрополита».

Сега събитията в катедралата на Уляновск от 20 юли внимателно се проучват от местния отдел на МВР.

Очевидно историята с протестите на клирици и миряни в Уляновск срещу патриаршеския безпредел едва сега започва. В тази история се преплетоха твърде много неща: и умората от постоянните унижения и лишаване от право на глас на редовите клирици и миряни, и неприемането на показния, нехристиянски разкош и начин на живот на висшето духовенство, и искрен страх от това, че основната религиозна организация на Русия стремително се изражда, компрометирайки самите понятия за «християнство» и «православие». Безнадеждността на нравственото състояние на руското общество е резултат и от тези явления в църковния живот, за които се говори в тази статия. Все повече хора излизат от Църквата не просветлени, а разочаровании. А сърцето на човека продължава да жадува истината, която засенчват все нови и нови скандали в РПЦ-МП…

Новият митрополит на Казан: Всички свещеници с "лексуси" отиват в селата

User Rating:  / 27

9ba2На своето заседание от 13 юли т.г. Св. Синод на Московската патриаршия направи рокада и размести митрополитите на два съседни региона – Уляновска област и Татарстан. Така Казанският владика Анастасий (Меткин) след 25-годишно служение в Казан отиде в Уляновск (Симбирска митрополия), а Уляновският владика Теофан (Ашурков) – в Казан. Размяната е изненадала неприятно и официален Казан, и Уляновск, твърдят местните медии. За митрополит Анастасий смяната на поста се счита за понижение, тъй като Казанска епархия е много по-богата и уредена от Уляновск. Той напуска поста си заради хомосексуални скандали в Казанската духовна семинария, широко огласени в пресата. Пристигането му в Уляновск е придружено с протести на вярващите и възгласи «Недостоен!» (виж тук). След ескалацията на напрежението в града митрополит Анастасий е напуснал Уляновск до 29 юли.

Новият пък Казански владика Теофан е известен с аскетизма си и неговото назначение вдъхва надежда на православните в епархията, че църковният живот тук може да се възроди. В същото време светските медии се опасяват, че новият владика „няма да е така толерантен като предишния и това може да доведе до нарушаване на междуетническото равновесие в Татарстан”.

Продължение: Новият митрополит на Казан: Всички свещеници с "лексуси" отиват в селата

Международният сайт за православна фотография ОртФото набира стажанти

User Rating:  / 6

logo betaОртФото обявяват конкурс за двама стажанти от България и Грузия по програма „Еразъм” на Европеския съюз. Стажантите ще работят в ОртФото – православна неправителствена организация със седалище в Полша, гр Бялисток.

Стажантската програма е подходяща за студенти и млади хора, които се интересуват от видеопродукция, фотография и графичен дизайн. Препоръчително е стажантите да са свързани с Православието.

Продължителност: 15 септември 2015 – 15 юни 2016

Условия за настаняване и пребиваване:

- осигурено настаняване;
- 85 евро месечно за лични разходи;
- 80 евро месечно за храна;
- покрити разходи за местен транспорт;
- самолетни билети от и до Полша, до 275 евро;
- курс по полски език – 2 пъти седмично (всички учебни материали са за сметка на програмата);
- 2 едноседмични курса с всички доброволци по програма „Еразъм”: първият ще е във Варшава и ще запознае участниците с Полша и полската култура, а вторият в Торун – за запознаване с работата в конкретната организация.

Продължение: Международният сайт за православна фотография ОртФото набира стажанти

Българската църковна община в Щутгарт взе участие в Православния културен фестивал

User Rating:  / 9

unnamed-14На 19 юли в Щутгарт се проведе традиционният международен православен фестивал. Програмата му включваше музика, фолклор, спортни състезания, кулинарни специалитети от традиционните кухни на различните народи, както и забавления за деца.

Тази година Българската православна църковна община в Щутгарт „Св. Кирил и Методий“ за пръв път взе дейно участие в тази проява. Въпреки невъзможността на нейния свещеник о. Сергий Ненов и на Райко Синев, председател на избраното през пролетта ново настоятелство, лично да присъстват на фестивала, останалите млади настоятели положиха много усилия за доброто представяне на нашата община. На нейния щанд се предлагаха вкусотии от българската кухня, но също и религиозна литература и икони. Музикалната програма включваше изпълнение на хорови песни и кръшни хора, като част от танцьорите бяха облекли народни носии.

В проведения футболен турнир българският отбор спечели първото място и под бурни овации беше удостоен със съответната купа.

Продължение: Българската църковна община в Щутгарт взе участие в Православния културен фестивал

Голям събор на българската епархия зад океана

User Rating:  / 16

2015 Convention_Group„Твърде голям събор” (2 Пар.7:8) направи Българската източно-православна епархия в САЩ, Канада и Австралия на 17, 18 и 19 юли 2015 г. в Акрон, щата Охайо, САЩ. Това беше 40-ият църковнонароден събор на нашата епархия. Народ се беше събрал от всички наши църкви, независимо от големите разстояния. Три дена с молитва пред Господ и в делова работа църковните ни делегати „правиха празника” (3 Цар. 8:65). На изпроводяк след светата литургия всички със задоволство благославяха църквите-домакини „Св. Апостол Тома” и „Св. Герман Аляскински” и си отидоха по домовете, като се радваха и веселяха в сърцата си за всяко добро (3 Цар. 8:66), което Господ стори на Своя православен български народ в епархията ни отвъд океана.

Продължение: Голям събор на българската епархия зад океана

Евакуираха монахини от манастира "Св. Йоан Предтеча" край Атина заради пожар

User Rating:  / 7

monastiri-2Близо 50 монахини бяха изведени от пожарникари от историческия византийски манастир "Св. Йоан Предтеча" в местността Карея край Атина, където вече няколко дни бушува пожар. Пламъците са на няколкостотин метра от манастира, но въпреки че огънят все още не е загасен, пряка опасност за историческата обител няма. Някои от по-възрастните монахини с дихателни проблеми са се почувствали зле от облаците дим и са били отведени в болница.

В Гърция от няколко дена бушуват повече от 50 пожара. В областта Карея, където се намира манастирът, в огъня загина и 47-годишен полицай.

Сн. "Агиоритико Вима"

Справка: Манастирът "Св. Йоан Предтеча" - Карея съществува на това място (в полите на планината Имитос, ограждаща от изток гръцката столица, чиито последни къщи са само на няколкостотин метра от обителта) вероятно от средновековието. Макар първото писмено сведение за него да е от втората половина на 16 в., то се отнася за възстановяване на храма на манастира. Десетилетия наред през 20 в. манастирът е метох на манастира Петраки (в центъра на Атина), в чийто двор е сградата на Св. Синод на Гръцката църква. И тъй като манастирът-"хазяин" на Св. Синод е ставропигиален, метохът му също е имал този статус. Но от края на 20 в., когато беше създадена новата епархия на Кесариани, Вирон и Имитос, манастирът стана епархийски и се насели от монахини, които постепенно и трудно възстановяват и разширяват сградите заради археологическата ценност на обителта.

Архиепископът на Крит: Бракът не трябва да е пищен

User Rating:  / 36

articАрхиепископът на Крит Ириней бракосъчета двойка, която няма финансовата възможност да сключи църковен брак според съвременните традиции в Гърция, където една сватба възлиза средно на около 10 000 евро, но може да стигне и много повече. Архиепископът на Крит Ириней, известен с подвижническия си живот, венча младоженците в параклиса на радио Крит и изпрати послание към всички слушатели на радиото за необходимостта бракът днес да се върне към своята първоначална простота и мистичност. Според него опростяването на сватбения ритуал не е нещо радикално и чуждо на гръцкия народ, просто е възможност бракосъчетанието да се върне към раннохристиянската си чистота. Единственото нужно за църковната служба са венци и пръстени, като и те могат да бъдат по-обикновени, а не непременно златни. Още повече, припомни той, че според традицията златен пръстен е носил само младоженецът, а булката е била със сребърен.

Продължение: Архиепископът на Крит: Бракът не трябва да е пищен

Меркел: Бракът може да бъде само между мъж и жена

User Rating:  / 9

angela-merkelБракът може да бъде само между мъж и жена, заяви германският канцлер Ангела Меркел.

"Аз съм против всякаква дискриминация, но лично за мене бракът - това е, когато мъж и жена живеят заедно", заяви Меркел в интервю, дадено за известния немски видеоблогър Флориан Мунд.

Меркел уточнява, че иначе подкрепя гражданския съюз между хомосексуални, позволяващ на партньорите да притежават същите юридически и прочие права, каквито имат и хетеросексуалните - в сфери като данъчно облагане, унаследяване.

Меркел, която няма деца, от 1998 г. е омъжена за химика Йоахим Зауер, като това е вторият й брак. Тя е дъщеря на евангелистки пастор.

За разлика от нея немският президент Йоахим Гаук е доста по-толерантен по отношение на гей-браковете. Бивш пастор, Гаук се обяви за провеждане на открита дискусия за легализация на еднополовите бракове в Германия.

Ватиканът не е декларирал над 1 млрд. евро

User Rating:  / 4

cjy9tgДепартаментите във Ватикана са имали над 1 млрд. евро, които не са били декларирани в балансови отчети, преди новите счетоводни правила да влязат в сила. Това се казва в изявление на града държава, цитирано от агенция Ройтерс и БГНЕС.

Миналия декември кардинал Джордж Пел, който беше назначен от папа Франциск за икономически министър, заяви, че департаментите (или министерствата) във Ватикана са "закътали" милиони евро и са следвали "установени от дълго време модели" в ревнивото ръководене на техните дела, без да се отчитат на никакви централни счетоводни офиси.

Изявлението, цитирано от агенция Ройтерс, показва, че тези средства са в размер на 1,1 млрд. евро. Това е и първият път, в който Ватиканът определя количеството на недекларираните средства, открити, след като Пел пое поста.

В изявлението се казва още, че Светият престол заедно с повечето от своите представителства в Рим и посолства по света има финансов дефицит в размер на 25,6 млн. евро, който е сходен с този от предишни години.

Продължение: Ватиканът не е декларирал над 1 млрд. евро

120 кв. м. византийска мозайка с библейски текст откриха в Турция

User Rating:  / 11

mosaic turkey 160715В южната турска провинция Адана,  археолози разкриха 120 квадратни метра византийска мозайка от 5-6 век, съдържаща и библейски стихове на гръцки език. На мозайката са изобразени 16 диви и домашни животни, които живеят в хармония и споделят храната си. Между тях има вълк, овца, леопард, коза, вол, лъв, мечка, змия и други. Изображението на враждебните по своята природа животни, които съжителстват в мир и славят Бога, е допълнено със стихове от книгата на пророк Исайя 65 глава, 25 стих: "Вълк и агне ще пасат заедно, и лъвът ще яде слама като вол, а за змията прахът ще бъде храна: те не ще причиняват зло и вреда по цялата Ми света планина, казва Господ".

Мозайката има размери 15 на 8 метра и бе открита неотдавна при разкопките в частна собственост, организирани от министерството на културата и туризма в Турция и местния музей. Тя е била подова настилка в резиденция от ранновизантийския период. Мозайката ще бъде реставрирана и изложена в новия исторически национален музей в Адана (древната Антиохия Киликийска).





Подготвя се 40-ият годишен епархийски събор на епархията ни зад океана

User Rating:  / 19

StThomasТази година на 17, 18 и 19 юли в град Акрон, щат Охайо, САЩ, ще се проведе годишният епархийски събор на Българската митрополия за САЩ, Канада и Австралия. Като че ли само ние сме в диоцеза на БПЦ-БП, които говорим смело, готвим се усърдно и провеждаме успешно ежегоден епархийски събор.

И този път очакваме делегати от всичките ни 33 енорийски църкви в САЩ, Канада и Австралия. Дневният ред и програмата отдавна са съобщени на всички делегати, които предварително знаят за какво ще беседваме и какви решения ще гласуваме в съгласие с епархийския ни устав. Домакините също отдавна са в трепет. Не само свещениците ни о. Владимир Бакърджиев и о. Васил Русин, но и председателите на двете църкви „Св. апостол Тома” в Акрон (на снимката) и „Св. Герман Аляскински” в близкия до Акрон град Хъдсън иподякон Даниел Махар и иподякон Давид Луис с народа ни трепетно очакват участниците в тази най-значима проява на епархията ни през годината. Всички сме уверени, че Бог ще бъде с нас на събора и събирането ни ще е угодно и на Светия Дух. С вяра живеем, а не с виждане. Пък и от опит познаваме тази наша „жива представа на онова, за което се надяваме” (Евр. 11:1).

Продължение: Подготвя се 40-ият годишен епархийски събор на епархията ни зад океана

Йерусалимската патриаршия обвинява Антиохийската в етнофилетизъм

User Rating:  / 6

article 22307 100046Йерусалимската патриаршия изрази съжалението си от решението на Антиохийската патриаршия отново да прекрати евхаристийно общение с Йерусалимската църква заради спора за юрисдикцията в арабската държава Катар. Йерусалимската патриаршия разпространи следната позиция по повод конфликта:

Йерусалимската патриаршия  изразява своята тъга заради неотдавнашното решение на Антиохийската патриаршия да прекъсне общение с нея и известява искрено и правдиво сестрите православни църкви и своето паство за следното:

1) Йерусалимската патриаршия откликна на поканата на християни в Катар, чията географска област е под неговата църковна юрисдикция, и изпрати там през 1997 г. клирик, сегашния Блаженейши Йерусалимски патриарх г-н Теофил, когато там нямаше нито храм, нито християнско богослужение. Оттогава и доднес в Катар има постоянно литургично служение на православните ни братя, първоначално в пригодена къща, а от 2009 г. в храма на свети великомъченик Георги Победоносец и на св. Исаак Сириец, който храм патриаршията построи върху земя, предоставена от Негово Височество емир-баща Хамад бин Халифа ал Тани.

2) Блаженопочиналият Йерусалимски патриарх Диодор осъществи пастирска визита в Катар през 1999 г., а сегашният Блаженейши Йерусалимски патриарх Теофил - през 2010 г. По време на тази 18-годишна пастирска дейност на Йерусалимската патриаршия, но и преди нея, нямаше никакво присъствие на Антиохийската патриаршия там, нито пък се чуха протести от нейна страна. Протестите започнаха, когато патриаршията хиротониса за архиепископ на Катар служещия там от 2004 г. архимандрит Макарий. Йерусалимската патриаршия с Божията помощ разви в Катар всеправославен многоезичен литургичен център, който обгрижва 12 хиляди души без да прави никакво етническо различие между тях. За разлика от нея Антиохийската патриаршия поставя въпроса на етнофилетистка основа, както става ясно от писмото, изпратено до Външното министерство на Катар и в което се казва, че "патриарх Йоан X, патриарх на Антиохия и целия Изток, е единственият признат патриарх на православната общност (таифе) в Близкия Изток и представлява православната общност във всички арабски страни, без изключение (в Ирак, Сирия, Йордания, Ливан, Йерусалим, Египет, Бахрейн, Арабските емирства, Иран). 

3) Йерусалимската патриаршия опровергава категорично безпочвеното твърдение на Антиохийската патриаршия за постигнато споразумение за преименуване на титлата на архиепикопа на Катар Макарий по време на срещата във Външното министерство на Гърция през юли 2013 г. За това призоваваме свидетелството на Вселенска патриаршия и Дирекцията по църковните въпроси към министерството.

4) Йерусалимската патриаршия остава на своята позиция за постигане на разбирателство и диалог, която следваме от самото начало, и предлага да се формира комисия от специалисти по канонично право, които да проучат въпроса, без да прекъсва евхаристийното споменаване на нашата църква-сестра в Антиохия заради единството на Православната църква.

 

Последно в Двери+

Няма намерени събития.
 
  • Иван качи нов аватар
    Вчера
  • uvajesi качи нов аватар
    Вчера
  • Без име 00:00
    Без име
    Без описание
    Κύριε Ιησού Χριστέ Ελέησον με - Η ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ.
    6 дни назад
  • Без име 00:00
    Без име
    Без описание
    ΑΓΝΗ ΠΑΡΘΕΝΕ (AGNI PARTHENE) by Nikodimos Kavarnos
    6 дни назад
  • Без име 00:00
    Без име
    Без описание
    Καβαρνός Νικόδημος
    6 дни назад
  • Без име 00:00
    Без име
    Без описание
    Nikodimos Kabarnos
    6 дни назад
  • Ако се чудите, защо изчезнаха коментарите под статиите, аз стоя зад това. Реших, че има твърде много хейт в тях и не са полезни.
    преди 4 седмици назад
  • Ангел А. Димитров вече е приятел с Zhelev
  • Неделя на Разслабления - стихира - глас 5 (Sunday of the Paralytic Doxastikon mode 5) 06:01
    Неделя на Разслабления - стихира - глас 5 (Sunday of the Paralytic Doxastikon mode 5)
    Неделя на Разслабления, "Взыде Иисус", глас 5 / Τη Κυριακή του Παραλύτου, Δοξαστικόν του Εσπερινού. Ήχος πλάγιος του Πρώτου: Ἀνέβη ὁ Ἰησοῦς εἰς...
    преди 3 месеца назад
 

 



Не сте регистрирани в системата.

Нашите партньори

Neterra


Копирането на статии от "Двери на Православието" в други Интернет сайтове е разрешено единствено при коректно посочване на първоизточника.